ZEEWOLDE - De Nederlandse sportwagenfabrikant Spyker is in de eerste helft van dit jaar in de verliezen gebleven. Het bedrijf boekte een nettoverlies van 8,7 miljoen euro, iets meer dan de 8,6 miljoen euro in de eerste zes maanden van 2008. Dat maakte Spyker vrijdag bekend.

Ook Spyker had last van de crisis in de auto-industrie. De onderneming uit Zeewolde, tegenwoordig grotendeels gefinancierd vanuit Oost-Europa, verkocht minder auto's. Dealers en klanten kwam door de malaise in de financiële sector minder gemakkelijk aan financiering.

In totaal wist Spyker 23 auto's te slijten tegen 26 in de eerste helft van vorig jaar. De productie ging van 22 naar 21 wagens. De omzet daalde door de terugval in de verkoop met 1,6 miljoen euro, ofwel 28 procent, tot 4,1 miljoen euro.

Topsegment
In het topsegment waarin Spyker zich begeeft, daalde de verkoop soms wel met 50 procent, merkte topman Victor Muller vrijdag op. ''Wij waren in de gelukkige positie dat wij ons dealernetwerk vorig jaar niet te veel hadden bevoorraad.''

In de tweede helft van dit jaar gaat de verkoop toenemen als de productie van de Spyker C8 Aileron goed op gang komt, zo stelt Spyker. De productieversie van deze supersportauto beleefde eerder dit jaar haar wereldprimeur op de Autosalon in Genève. In Europa en de Verenigde Staten zijn voor de verkoop al grote dealerevenementen gehouden. In het Midden-Oosten moet er nog een komen.

C8 Aileron
Spyker verwacht dat de C8 Aileron het bedrijf winst gaat opleveren doordat de auto zich richt op een breder publiek. Spyker kan de auto ook tegen lagere kosten produceren.

De dealers van Spyker zijn nagenoeg allemaal overeind gebleven in de storm die raasde door de auto-industrie. Alleen die in Las Vegas moest zijn deuren sluiten. Spyker verwacht in de Amerikaanse gokstad snel een nieuwe vertegenwoordiger te hebben.