AMSTERDAM - Detailhandelaar Macintosh heeft lastige tijden doorgemaakt. Consumenten gaven minder uit in de winkels van het bedrijf.

Het concern onthoudt zich dan ook van het uitspreken van een verwachting voor de rest van het jaar. Dat bleek donderdag uit de publicatie van de halfjaarcijfers van het bedrijf achter winkelketens als Scapino, Kwantum en BelCompany.

Positieve signalen
Sinds de tweede helft van 2007 wordt het bedrijf geraakt door een afname van consumentenbestedingen. Het herstel van de economie is te onzeker om uitspraken te doen over de rest van het jaar, meent Macintosh.

Wel zei het bedrijf dat er ''op dit moment enkele positieve macro-economische signalen zichtbaar zijn''. Niettemin ziet de onderneming dat niet terug in de ontwikkeling van de omzet en brutomarge in de afgelopen twee maanden.

Inkomsten
De omzet over de eerste zes maanden van dit jaar kwam uit op 536,6 miljoen euro, tegen 544 miljoen euro in de eerste zes maanden van vorig jaar. Analisten rekenden op inkomsten van 547 miljoen euro.

De maand mei liet volgens het bedrijf een flinke terugval zien nadat de omzet in de eerste vier maanden zich in lijn met vorig jaar had ontwikkeld. Bovendien werden de inkomsten gedrukt door de zwakkere Britse pond sterling.

Kwantum
De divisie Living, waar onder meer de winkels van Kwantum onder vallen, zag de omzet met 3,8 procent dalen. Ook de mode-divisie met winkels als Scapino en Dolcis zag de inkomsten teruglopen (met 5,4 procent). De Automotive & Telecom-divisie met ketens als Halfords en BelCompany wist juist 10,4 procent meer omzet te behalen door de opening van budgetbelwinkels.

Het bedrijfsresultaat bedroeg 12,2 miljoen euro, 4,5 miljoen euro minder dan een jaar eerder. Marktvorsers gingen uit van 15,2 miljoen euro. Met name de divisie Living zag het bedrijfsresultaat flink dalen. Acties bij de wat duurdere schoenenketens Dolcis en Manfield deden positieve resultaten bij Scapino teniet.

Onder de streep hield Macintosh 8,1 miljoen euro over. Dat is 2,9 miljoen euro hoger dan vorig jaar dankzij de verkoop van BelCompany België. Zonder dit effect kwam de nettowinst uit aan te houden activiteiten op 6,1 miljoen euro tegen 7,3 miljoen euro een jaar eerder.