AMSTERDAM - De Nederlandse maker van digitale kaarten AND werkt aan een mondiale alliantie met een Chinese en een Libanese branchegenoot. De drie willen samen een bedrijf vormen dat tegenwicht kan bieden aan de dominantie van TomTom's Tele Atlas en Nokia's Navteq.

''Het ultieme doel is om binnen twee jaar een kaartenmaker neer te zetten met een mondiale dekking, in die zin dat we het samen doen en niet alleen'', aldus AND-topman Maarten Oldenhof vrijdag tegen persbureau Reuters. De alliantie mikt op toepassingen in autonavigatiesystemen en smartphones.

De voormalige bestuurder van Ajax is net terug uit China, waar de gesprekken plaatsvonden. Wie de Chinese en Libanese partijen zijn, wilde Oldenhof niet zeggen.

Het aandeel AND schoot vrijdag direct met 11 procent omhoog op de beurs in Amsterdam op de uitspraken van Oldenhof. Eerder op de dag noteerde het aandeel in de min.

Concurrenten

AND is een nog een van de weinige onafhankelijke kaartenmakers voor digitale toepassingen in de wereld. De grootste op dit gebied zijn Tele Atlas en Navteq, vorig jaar ingelijfd door respectievelijk TomTom (voor 2,9 miljard euro) en Nokia (voor 5,3 miljard euro). AND is genoteerd op de beurs in Amsterdam en is momenteel ongeveer 27 miljoen euro waard.

De drie bedrijven hebben momenteel West-Europa, China en alle Arabisch sprekende landen in Afrika in kaart gebracht. AND is bezig Noord-Amerika in kaart te brengen, terwijl de Libanese partner dat voor heel Afrika doet. ''Voor Zuid-Amerika en India zouden we mogelijk op zoek moeten naar andere partners'', aldus Oldenhof.

Beurs

De aandelenkoers van AND verdrievoudigde dit jaar na de aankondiging van een deal met een groot Amerikaans bedrijf voor het gebruik van AND's West-Europese kaarten. Over de identiteit van dit bedrijf zwijgt AND.

AND werd opgericht in 1984 en levert digitale kaarten aan grote technologiebedrijven, waaronder IBM, Garmin, Google en Microsoft. Dankzij de recent gesloten overeenkomst verwacht AND de resultaten dit jaar flink op te krikken. Het bedrijf verwacht een verdrievoudiging van de omzet (3,6 miljoen euro in 2008) en een vervijfvoudiging van de winst (1,3 miljoen euro in 2008).