ROTTERDAM - Voedingsmiddelenconcern Unilever heeft vorig jaar een omzet geboekt van 40,19 miljard euro.

Dat is 1 procent meer dan in 2006 toen de omzet uitkwam op 39,64 miljard euro. Unilever behaalde in 2007 een operationele winst van 5,25 miljard euro, een daling van 3 procent ten opzichte van het voorgaande jaar toen de bedrijfswinst op 5,40 miljard euro. Dat maakte het bedrijf donderdag bekend.

De onderliggende verkopen, zonder effecten van overnames en wisselkoersverschillen, groeiden met 5,5 procent tegen 3,8 procent een jaar eerder. Analisten waren uitgegaan van een omzetgroei van 5,1 procent.

Stijging

De omzet voor het vierde kwartaal in 2007 kwam uit op 9,89 miljard euro. Een stijging van 2 procent ten opzichte van dezelfde periode in 2006 toen de omzet 9,73 miljard euro was. De operationele winst in het vierde kwartaal kwam uit op 1,10 miljard euro, 3 procent hoger dan een jaar eerder.

Unilever, bekend van merken als Bertolli, Dove, Ola en Knorr, verwacht dat de omzetgroei voor 2008 uitkomt aan de bovenkant van de bandbreedte tussen 3 en 5 procent. Het bedrijf kondigde voor 2008 een aandeleninkoopprogramma aan van minimaal 1,5 miljard euro.