GLATTBRUGG - Adecco, 's werelds grootste uitzender, heeft in het tweede kwartaal van dit jaar de nettowinst met 64 procent zien stijgen tot 222 miljoen euro.

De forse winststijging is vooral te danken aan een eenmalige bate. Dat maakte het Zwitserse uitzendconcern vrijdag bekend.

Omzet

De omzet steeg met 5 procent tot 5,3 miljard euro. In de nettowinst is een eenmalige bate verwerkt van 66 miljoen euro door een meevaller met arbeidssubsidies in Frankrijk. Exclusief die bate bedroeg de winst 156 miljoen euro, een stijging van 15 procent vergeleken met vorig jaar. De cijfers komen vrijwel overeen met de verwachtingen van analisten.

Vooral in Duitsland gingen de zaken voor de wind. Daar steeg de omzet met 24 procent. In Frankrijk, de belangrijkste markt met een derde van de omzet van Adecco, bleef de omzet met een groei van 3 procent iets achter.

In het eerste kwartaal ging de omzet in Frankrijk nog met 8 procent vooruit. In de Verenigde Staten en Canada, de op een na grootste markt voor Adecco, nam de omzet met 6 procent af.