AMSTERDAM - De nieuwe strategie die de printer- en faxfabrikant Océ begin dit jaar aankondigde, lijkt zijn vruchten af te werpen. Het aantal verkochte apparaten zit in de lift, waardoor Océ dinsdag beter dan verwachte winstcijfers over het tweede kwartaal kon presenteren. Océ verwacht dat ook in de tweede helft van 2007 de printerverkoop zal stijgen.

Océ verkoopt sinds begin dit jaar ook printers van andere fabrikanten. Zelf maakt het in Venlo gevestigde bedrijf alleen printers om grote hoeveelheden af te drukken, kleinere modellen zitten niet in het assortiment. Omdat bedrijven hun apparatuur over het algemeen het liefst bij één leverancier kopen, haakten daardoor veel klanten af, aldus bestuursvoorzitter Rokus van Iperen.

De strategie lijkt te werken. De verkoop van printsystemen is met ruim 9 procent gestegen ten opzichte van het tweede kwartaal van 2006. Zowel de verkoop van eigen systemen als die van printers van concurrenten heeft daaraan bijgedragen. Dat de totale omzet desondanks licht is gedaald ten opzichte van vorig jaar, is volgens Océ te wijten aan de lage dollarkoers.

Gegroeid

Beide divisies van Océ zijn gegroeid. De resultaten van de grootste, Digital Document Systens (DDS) zijn echter nog niet op het gewenste niveau, aldus Océ. Van Iperen: "We halen op een omzet van 550 miljoen euro een winstmarge van minder dan 1 procent. Dat is te laag". Maar de topman is positief over de vooruitzichten van DDS. Er wordt weer winst gemaakt en de orderportefeuille is 20 tot 30 procent groter dan een jaar geleden.

Het kleinere Wide Format Printing Systems (WFPS), dat printers maakt voor bijvoorbeeld billboards, presteerde een stuk beter met een winstmarge van 11 procent. Dat kwam overeen met de verwachtingen van analisten. WFPS leverde ook in de voorgaande kwartalen steevast goede resultaten af.

Werk

Dat Océ meer printers op de markt heeft gezet, betekent ook dat de circa 5000 technici die het bedrijf in huis heeft, meer werk krijgen. "Dat is heel belangrijk", benadrukt Van Iperen. De onderhoudsactiviteiten zijn goed voor 45 procent van de totale omzet van Océ. Ondanks de nieuwe strategie is evenwel de omzet uit installatie, onderhoud en inktverkoop juist licht gedaald. Analisten noemen dat een reden tot zorg.

Océ is volgens Van Iperen actief op zoek naar bedrijven om over te nemen. Het kijkt daarbij vooral naar de grotere Europese landen, zoals Frankrijk en Duitsland. Océ is daar al actief met een eigen dochterorganisatie en wil er vooral zijn distributie- en dienstenactiviteiten uitbreiden. Volgens Van Iperen wordt gekeken naar bedrijven met een jaaromzet tussen de 20 en 30 miljoen euro.

Analisten reageerden dinsdag verdeeld op de cijfers van Océ. Nettowinst en bedrijfsresultaat waren beter dan verwacht, maar volgens sommige marktvorsers heeft de divisie DDS nog altijd een veel te magere winstmarge. Beleggers waren evenwel goed te spreken over de resultaten. Het aandeel Océ stond tijdens de ochtendhandel op de beurs van Amsterdam 4,6 procent hoger op 15,02 euro.