ST. LOUIS - De Amerikaanse bierbrouwer Anheuser-Busch heeft in de eerste drie maanden van 2007 een nettowinst geboekt van 518 miljoen dollar, zo maakte het bedrijf woensdag bekend. Dat is meer dan de 499 miljoen dollar die het bedrijf in het eerste kwartaal van 2006 verdiende, maar minder dan analisten gemiddeld hadden verwacht.

De brouwer van onder meer Budweiser verkocht 37,6 miljoen vaten bier, tegen 36,8 miljoen vaten in dezelfde periode in het voorgaande jaar. De omzet van het drankenconcern steeg naar 3,9 miljard dollar. De omzet en winst per vat zijn gestegen dankzij hogere bierprijzen. Ook kostenbesparingen droegen bij aan de hogere kwartaalwinst.

Anheuser-Busch is de op een na grootste bierbrouwer ter wereld, na het Belgisch-Braziliaanse InBev. Het concern beheerst ongeveer de helft van de Amerikaanse biermarkt. Het merk Bud Light is het meest verkochte bier in de Verenigde Staten. Maar geïmporteerde biertjes als Heineken Premium Light en Corona Light bedreigen die leidende positie.