TURIJN - Het grootste industriële concern van Italië Fiat Group heeft in de eerste drie maanden van dit jaar een nettowinst geboekt van 376 miljoen euro vergeleken met een winst van 151 miljoen euro een jaar eerder.

De omzet steeg met 8,9 procent naar 13,7 miljard euro. Dat maakte het concern uit Turijn maandag bekend.

Fiat was vooral erg succesvol met de verkoop van auto's en vrachtwagens. Bij de autodivisie van Fiat (met naast Fiat ook de merken Lancia en Alfa Romeo) steeg de omzet met 10,2 procent naar 6,3 miljard euro.

Auto's

Het resultaat voor bijzondere posten bij de divisie kwam uit op 192 miljoen euro tegen 57 miljoen euro een jaar eerder. In totaal verkocht Fiat over het afgelopen kwartaal meer dan 541.000 auto's, een toename van 11,6 procent vergeleken met een jaar eerder.

Ferrari

Fiat is ook het moederconcern van de sportwagenmerken Ferrari en Maserati. De omzet van Ferrari steeg met meer dan 20 procent naar 381 miljoen euro. De verkoop nam 26 procent toe naar bijna 1600 stuks.

Maserati

Bij Maserati ging de omzet met 38 procent omhoog naar 167 miljoen euro, vooral dankzij een goede verkoop van de nieuwe Quattroporte. In totaal verkocht Maserati 1841 auto's, een toename van meer dan 38 procent vergeleken met dezelfde periode een jaar eerder.

Bij de divisie voor trucks en commerciële voertuigen Iveco steeg de omzet met meer dan 20 procent tot 2,5 miljard euro, dankzij een toegenomen verkoop en hogere prijzen. De winst steeg van 70 miljoen euro naar 150 miljoen euro.

Vrachtwagens

In totaal werden 47.000 vrachtwagens verkocht, 14,2 procent meer dan in het voorgaande jaar.

Bij de divisie voor landbouw- en bouwmachines Case New Holland ging de winst omhoog naar 189 miljoen euro tegen 137 miljoen euro vorig jaar. De omzet bij CNH steeg met 1,5 procent naar 2,7 miljard euro.