AMSTERDAM - De Telegraaf Media Groep (TMG) verwacht in het eerste kwartaal van 2007 een hogere omzet vergeleken met dezelfde periode vorig jaar. Dat heeft bestuursvoorzitter Ad Swartjes donderdag gezegd bij de aandeelhoudersvergadering van het mediabedrijf.

Het moederbedrijf van dagblad De Telegraaf heeft een "duidelijk verbeterd" bedrijfsresultaat over de eerste drie maanden van dit jaar, zei Swartjes. Dat is exclusief de boekwinst van de verkoop van het minderheidsaandeel dat het bedrijf tot begin april in Wegener had.

Het bedrijf realiseerde de hogere omzet door zijn organisatie harder aan te pakken. "Kostenreductie staat dit jaar hoog op de agenda", liet financieel directeur Fred Arp weten.

Harder

"Het moet duidelijk zijn bij mensen: afspraak is afspraak." "We hebben altijd een informele aanpak gehad, maar dat is niet meer voldoende voor de groeiende multimediaorganisatie. Een hardere aanpak is nodig", vulde Swartjes aan.

TMG wil meer omzet halen uit digitale activiteiten, omdat daar meer marge te behalen valt. Dat betekent een noodzakelijke cultuurverandering, weet Swartjes, die niet gemakkelijk is.

Tijd

Swartjes: "We hebben met mensen te maken en dat vergt enorm veel tijd."

Voor de verlaging van kosten kijkt het bedrijf onder meer naar het terugbrengen van het aantal banen binnen het bedrijf. Of er ook redacteuren verdwijnen, weet Swartjes nog niet. "Maar je moet niet te veel snoeien natuurlijk", aldus Swartjes.