Logo NU.nlNU.nl
  • Voorpagina
  • Net binnen
  • Populair
  • Algemeen
  • Economie
  • Sport
  • Media en Cultuur
  • Achterklap
  • Shop
  • Voorpagina
    • Net binnen
    • Meest gelezen
    • Oorlog Oekraïne
    • Binnenland
    • Buitenland
    • Algemeen
    • Politiek
    • Video
    • Podcast
    • Weer
    • Regio
  • Economie
    • Klimaat
    • Tech
    • Wonen
    • Geld
    • Werk
    • Auto
    • Aandelen
  • Sport
    • Voetbal
    • Formule 1
    • Scorebord
    • Sportspellen
  • Media en cultuur
    • Films en series
    • Muziek
    • Boek en cultuur
    • Media
    • Achterklap
    • Koningshuis
    • TV gids
  • Overig
    • Spellen
    • Kind en Gezin
    • Dieren
    • Eten en drinken
    • Gezondheid
    • NUcheckt
    • Opmerkelijk
    • Thuis
    • Vakantie
    • Wetenschap
    • Over NU.nl
    • NUfolder
    • NUshop
    • Tickets
Zaterdag 4 februari 2023 | Het laatste nieuws het eerst op NU.nl
Belasting

Hulp via BelastingTelefoon blijft ondermaats

Door ANP

27 mrt 2018 om 06:10Update: 5 jaar geleden
Delen via WhatsAppWhatsAppDelen via FacebookFacebookDelen via TwitterTwitterDelen via LinkedInLinkedInDelen via E-mailE-mail
De telefonische hulplijn van de Belastingdienst krijgt opnieuw een dikke onvoldoende van de Consumentenbond, voor de zesde keer op rij. De fiscale kennis van medewerkers van de BelastingTelefoon, onderzocht rond de jaarwisseling, krijgt een 4,8.

Tijdens een herhaalonderzoek in maart ging het iets beter, maar een score van 5,4 is nog ver onder de maat, stelt de Consumentenbond.

Mysteryshoppers van de bond belden in beide onderzoeken met vijf vragen aan telkens tien medewerkers. Die beantwoordden minder dan de helft van de vragen goed. Bijvoorbeeld een vraag over recht op alleenstaande-ouderenkorting werd in bijna alle gevallen fout beantwoord, iets wat mensen 876 euro kan 'kosten'.

De bond noemt het opvallend dat het ook nu weer fout ging bij vragen die de twee jaren daarvoor ook slecht werden beantwoord. Onbegrijpelijk, volgens de directeur van de bond. Als consumenten één fout maken, kunnen zij daarvoor al een boete krijgen, stelt hij. "Consumenten moeten erop kunnen vertrouwen dat de informatie van de BelastingTelefoon gewoon klopt.''

Wat beter ging, was dat mysterybellers met een zorgvraag doorverbonden werden met specialisten op dat gebied. "Die gaf beduidend betere antwoorden dan de callcentermedewerkers rond de jaarwisseling'', stelt de bond.

  • Dit is anders in de belastingaangifte 2017
    Zie ookDit is anders in de belastingaangifte 2017

Verbeteringen 

De Belastingdienst erkent "dat de beantwoording van de vragen over wet- en regelgeving beter moet''. De dienst wijst erop dat verantwoordelijk staatssecretaris Menno Snel al heeft aangekondigd nog dit jaar verbeteringen door te voeren.

Zo worden deze vragen voortaan voorgelegd aan een groep speciaal opgeleide medewerkers. Hebben zij geen antwoord, dan verbinden ze "door met een fiscaal geschoolde medewerker''.

Vorig jaar kondigde de Belastingdienst al aan dat er een aantal fiscaal specialisten zou worden ingeschakeld om minder vaak voorkomende vragen te beantwoorden. Ook werd aangekondigd dat een extern bureau zou helpen oefenen met ingewikkelde vragen.

Beeld uit video: Zo kun je als woningbezitter geld terug krijgen van de belastingdienst1:05
Afspelen knop

Zo kun je als woningbezitter geld terug krijgen van de belastingdienst

Zo kun je als woningbezitter geld terug krijgen van de belastingdienst

Eerder

  • 24 mrt 2017 om 07:31
    BelastingTelefoon krijgt opnieuw een onvoldoende
    BelastingTelefoon krijgt opnieuw een onvoldoende
  • 05 apr 2017 om 15:25
    Geen boete bij verkeerd invullen aangifte na fout BelastingTelefoon
    Geen boete bij verkeerd invullen aangifte na fout BelastingTelefoon
  • 25 mrt 2016 om 21:22
    'Belastingtelefoon moet Friezen in eigen taal te woord staan'
    'Belastingtelefoon moet Friezen in eigen taal te woord staan'
  • 17 mrt 2016 om 15:15
    Wiebes oneens met onvoldoende voor BelastingTelefoon
    Exterieur van het kantoorgebouw van de Belastingdienst aan het Stationsplein. De Belastingdienst staat voor een grote reorganisatie waarbij 5000 medewerkers hun huidige baan verliezen en binnen de Belastingdienst of anders elders binnen de rijksoverheid een andere baan krijgen aangeboden. ANP JEROEN JUMELET
fotograaf	Jeroen Jumelet
stad	Apeldoorn
  • 23 feb 2016 om 06:09
    Consumentenbond geeft Belastingtelefoon opnieuw onvoldoende
    Consumentenbond geeft Belastingtelefoon opnieuw onvoldoende
  • 15 dec 2014 om 12:28
    Belastingtelefoon helpt zoeken op site fiscus
    Belastingtelefoon helpt zoeken op site fiscus
  • 11 apr 2014 om 10:40
    'Belastingen doorgeschoten en te complex'
    'Belastingen doorgeschoten en te complex'
  • 06 jul 2012 om 16:30
    Belastingdienst waarschuwt voor valse sites Belastingtelefoon
    Geen afbeelding beschikbaar
Beeld: ANP
Delen via WhatsAppWhatsAppDelen via FacebookFacebookDelen via TwitterTwitterDelen via LinkedInLinkedInDelen via E-mailE-mail


Aanbevolen artikelen

Net binnen

  • 12:25
    Lowlands opnieuw razendsnel uitverkocht ondanks duurdere kaarten
  • 12:15
    VideoGestolen plezierjacht kapseist in woeste oceaan bij VS
  • 11:42
    Chelsea stelt teleur na gesmijt met miljoenen: 'Het moet gaan klikken'
  • 11:17
    Coldeweijer niet in hoger beroep in Hazes-zaak: 'Geen vertrouwen in rechtsstelsel'

Meest gelezen

  • 1
    Drie rappers na wekenlange vermissing dood teruggevonden in kelder Detroit
  • 2
    Brazilië brengt vliegdekschip met asbest ondanks protesten tot zinken in oceaan
  • 3
    Wat kun je doen aan het geluid van warmtepompen?
  • 4
    China laat volgens VS ook 'spionageballon' boven Latijns-Amerika vliegen
  • 5
    Zelfde kapsalon, zelfde behandeling en tóch steeds vaker prijsverschil


Nieuwsvideo's

  • Spioneren met ballonnen in plaats van satellieten: hierom is dat handig
    Spioneren met ballonnen in plaats van satellieten: hierom is dat handig
  • Brandweer redt hond na val in metersdiepe put in VS
    Brandweer redt hond na val in metersdiepe put in VS
  • Chilenen ontvluchten brandende huizen tijdens hittegolf
    Chilenen ontvluchten brandende huizen tijdens hittegolf
  • Directeur Curaçaos museum vraagt koning om excuses slavernijverleden
    Directeur Curaçaos museum vraagt koning om excuses slavernijverleden

  • Voorpagina
  • Economie
  • Sport
  • Media en cultuur
  • Overig
  • Voorpagina
    • Net binnen
    • Meest gelezen
    • Oorlog Oekraïne
    • Binnenland
    • Buitenland
    • Algemeen
    • Politiek
    • Video
    • Podcast
    • Weer
    • Regio
  • Economie
    • Klimaat
    • Tech
    • Wonen
    • Geld
    • Werk
    • Auto
    • Aandelen
  • Sport
    • Voetbal
    • Formule 1
    • Scorebord
    • Sportspellen
  • Media en cultuur
    • Films en series
    • Muziek
    • Boek en cultuur
    • Media
    • Achterklap
    • Koningshuis
    • TV gids
  • Overig
    • Spellen
    • Kind en Gezin
    • Dieren
    • Eten en drinken
    • Gezondheid
    • NUcheckt
    • Opmerkelijk
    • Thuis
    • Vakantie
    • Wetenschap
    • Over NU.nl
    • Copyright
    • Disclaimer
    • Privacy en cookiebeleid
    • Adverteren
    • Werken bij NU.nl
    • Verzekeringvergelijker
    • Cookie instellingen
  • Over NU.nl
  • Copyright
  • Disclaimer
  • Privacy en cookiebeleid
  • Adverteren
  • Werken bij NU.nl
  • Verzekeringvergelijker

Volg ons op:

©2023 DPG Media B.V. – alle rechten voorbehouden