Bij het Franse sportwagenmerk Alpine neemt een Nederlander het roer over. Michael van der Zande is op dit moment nog senior vice president global marketing bij Renault, het merk waar Alpine vanaf het prilste begin nauw bij betrokken is.

Eerder bekleedde hij leidinggevende posities bij onder meer Rolls Royce, Bentley, Harley Davidson Europe en Tesla. Zijn ervaring met het vermarkten van premium merken is reden voor Alpine geweest om Van der Zande naar het hoofdkwartier in het Franse Dieppe te halen.

Van der Zande betreedt zijn nieuwe kantoor op een mooi moment. Alpine staat op het punt te ontwaken uit een winterslaap die ruim twee decennia duurde.

Nederlander aan top bij Alpine

Sportauto

In 1955 begon Alpine als geesteskind van een Renault-dealer die zijn eigen sportauto bouwde, op basis van een Renault R8. In veertig jaar tijd verlieten ruim 26 duizend Franse sportwagens de fabriek, alle gebaseerd op Renault-techniek. In 1995 eindigde het actieve leven van Alpine, toen van het laatste model, de A610, de productie werd gestopt.

Maar de legendarische naam Alpine was te sterk voor de vergetelheid. In 2012 kondigde Renault aan het stof van het logo te blazen.

Vorige week werd in Monaco, in aanwezigheid van Renault-topman Carlos Ghosn en prins Albert, een concept car onthuld die voor 80 procent gelijk is aan de nieuwe Alpine sportwagen die volgend jaar de harten van liefhebbers sneller moet gaan doen kloppen.