De Nederlandse ontwerper Laurens van den Acker heeft het nu een jaar voor het zeggen bij Mazda en het is te zien. Vleugeldeuren als stalpoorten, flanken als wasborden en een neus zo scherp als een stiletto: de Hakaze is net een origamikunstwerk.

De Nederlandse ontwerper Laurens van den Acker heeft het nu een jaar voor het zeggen bij Mazda en het is te zien. Vleugeldeuren als stalpoorten, flanken als wasborden en een neus zo scherp als een stiletto: de Hakaze is net een origamikunstwerk.
 
Sinds Van den Acker de scepter zwaait bij Mazda’s ontwerpstudio, worden we overspoeld met prototypes. Letterlijk, want Nagare is het Japans voor ‘golf’ of ‘stroming’. De in Frankfurt ontworpen Nagare is de derde in een serie van vier en werd voorafgegaan door de Nagare (uit Hiroshima) en Ryuga (uit Los Angeles). Een vierde ontwerp uit Tokio maakt binnenkort de serie compleet.
De Hakaze is de meest concrete van de drie die we tot nu toe hebben gezien. Mazda zegt namelijk dat we veel stijlelementen in de nabije toekomst daadwerkelijk in de showroom zullen zien en dat het merk zelfs overweegt een dergelijke cross-over in productie te nemen.
Mazda richt zich met deze kruising tussen een SUV, tweedeurs coupé en semi-cabriolet op de ‘hippe’ mensen, zoals surfers. De grote hoeveelheid plastic in het interieur is in het geval van de Hakaze aanwezig met een reden: het zorgt ervoor dat de auto een stuk makkelijker schoon te houden is.
De Hakaze staat op een ingekorte bodemplaat van de CX-7, voor de aandrijving zorgt een 247 pk sterke vierpitter met turbo. Genoeg om de auto flink wat pit te geven.
Een volledige rij-impressie met de Mazda Hakaze leest u in AutoWeek 10, die vanaf 7 maart in de winkel ligt