Op de Autosalon van Genève heeft BMW eindelijk het doek van de langverwachte BMW M3 Concept gehaald. Lexus, Audi en Mercedes-Benz kunnen hun borst nat maken.

Op de Autosalon van Genève heeft BMW eindelijk het doek van de langverwachte BMW M3 Concept gehaald. Lexus, Audi en Mercedes-Benz kunnen hun borst nat maken.
 
Hij heet nog een Concept, maar reken er maar op dat deze M3 voor 90 procent gelijk is aan de versie die uiteindelijk eind dit jaar in productie gaat. Dat betekent dus dat de snelste 3-serie zich, meer nog dan bij de vorige generatie, nadrukkelijk onderscheidt van zijn minder bedeelde broeders.
De nieuwe M3 heeft een grotere spoorbreedte en uitgeklopte zijschermen achter, waardoor er geen misverstand over bestaat dat je naar een serieuze sportcoupé kijkt. Maar het is vooral de bult op de motorkap (het ‘powerdome’, zoals BMW het noemt), die de auto tot een dreigende verschijning in je achteruitkijkspiegel maakt.
De conceptcar is voorzien van 19 inch lichtmetalen wielen die sterk doen denken aan die van de lichtgewicht M3 CSL. Het dak is net als dat van de M6 lichter dan dat van de andere modellen, door het gebruik van plastic versterkt met koolstofvezel. Het is nog even de vraag of die constructie de productieversie ook haalt.
Kijken we onder de kap, dan zien we een turboloze V8, voor het eerst in de M3-historie. Voor de M3 Concept geven de Beiers nog geen vermogen op, maar reken voor de productieversie op een dikke 420 pk. Audi’s RS4 zit immers op 420 pk en de C63 AMG die er ook aan zit te komen krijgt waarschijnlijk nog meer vermogen op de achterwielen. In de toekomst volgt ook weer een Cabriolet-versie van de M3.
Mocht u de auto in het echt willen bewonderen: hij staat op de Autosalon van Genève, die tot 18 maart geopend is.
 
In AutoWeek 10, die op 7 maart in de winkels ligt, leest u alles over de BMW M3 Concept