Kia staat met maar liefst drie nieuwe modellen op de Autosalon van Genève. Allereerst is er de Ex-Cee’d Concept, een cabrio op basis van de nog uit te komen Cee’d Sporty Hatch. Zónder hardtop. Daarnaast showt het Koreaanse merk voor het eerst in Europa de Rio Hybrid en maakt de Cee’d Sporty Wagon zijn entree op de beurs.

Kia staat met maar liefst drie nieuwe modellen op de Autosalon van Genève. Allereerst is er de Ex-Cee’d Concept, een cabrio op basis van de nog uit te komen Cee’d Sporty Hatch. Zónder hardtop. Daarnaast showt het Koreaanse merk voor het eerst in Europa de Rio Hybrid en maakt de Cee’d Sporty Wagon zijn entree op de beurs.

Cee’d SW
Wellicht het belangrijkst van dit trio is de Cee’d Sporty Wagon. Deze productierijpe staionwagonvariant op Kia’s jongste model zal in september van dit jaar in de ‘schappen’ staan.
Ten opzichte van de reguliere Cee’d is de Wagon gegroeid met 235 mm. En al deze extra ruimte komt beschikbaar áchter de achterwielen, wat de bagageruimte logischerwijs ten goede komt. Deze is met 534 liter dan ook bijna 200 liter groter dan bij de gewone Cee’d. Bij de marktintroductie is de Sporty Wagon leverbaar in drie uitrustingsniveau’s en met verschillende motoren.
 
Ex-Cee’d
Nog meer Cee’d-nieuws uit Genève: de Ex-Cee’d. De foto’s waren al eerder vrijgegeven, maar hij is nu ‘live’ in Zwitserland te bezichtigen. Het ontwerp, van de hand van Peter Schreyer (bekend van ‘zijn’ Audi TT), valt vooral op door de stoffen kap, waarmee Kia zich onderscheidt van de hardtopmassa.
 
Rio Hybrid
Als laatste verrast Kia de Europeanen met een hybride versie van de inmiddels ingeburgerde Rio. De auto, die met wellicht een scherpe prijs moet concurreren met de Toyota Prius en de Honda Civic hybrid. De auto wordt aangedreven door een 1,4-liter benzine motor, die tijdens starten, accelereren en bij hellende wegen, met zijn 90 pk wordt bijgestaan door een 12kW en 95 Nm sterke elektromotor. Deze configuratie zorgt ervoor dat de Rio in 12,2 seconden op 100 km/h zit. Als gemiddeld verbruik belooft Kia 5,29 liter per honderd kilometer.