In Genève staat een belangrijke Toyota coneptcar: de Hybrid X. Dit studiemodel toont namelijk de nieuwste hybridetechnieken én het design van de nieuwe generatie Toyota hybrides.

In Genève staat een belangrijke Toyota coneptcar: de Hybrid X. Dit studiemodel toont namelijk de nieuwste hybridetechnieken én het design van de nieuwe generatie Toyota hybrides.
 
Volgens Toyota zijn er twee kernwoorden voor de nieuwe ontwerpfilosofie: ‘J-Factor’ en ‘Vibrant Clarity’. Wij hebben geen idee wat deze begrippen betekenen, maar gelukkig geeft het persbericht een ‘duidelijke’ uitleg hierover: ‘De Hybrid X volgt de kernwaarden van de designfilosofie die Toyota heeft ondergebracht in twee thema’s: J-Factor en Vibrant Clarity. Met J-Factor wordt verwezen naar Japans-georiënteerd design, terwijl Vibrant Clarity dient als designtaal om de J-Factor uit te dragen. Met Vibrant Clarity kunnen ontwerpers toekomstige modellen bovendien larderen met een geheel eigen identiteit en een emotionele intensiteit die alleen maar afkomstig kan zijn van Toyota.’
Wat betekent deze filosofie voor het ontwerp van de Hybrid X? Het opvallendste en krachtigste element van het exterieur wordt gevormd door de twee U-vormen die ontstaan door het enorme glasoppervlak en de onconventionele A- en C-stijlen. Van bovenaf bekeken, geeft dit de indruk van een enorme X – vandaar dat dit concept Hybrid X werd gedoopt.
De Hybrid X is voorzien van achterwaarts openende portieren, die met een druk op de knop elektronisch opengaan. De conceptcar staat op 20-inch lichtmetalen wielen met laagprofiel banden in de maat 225/40 R20.
De vloeiende lijnen van de voorzijde worden niet onderbroken door koplampen. Deze zijn namelijk geïntegreerd in het dashboard en maken zelfs deel uit van het interieur van de auto. Deze LED-lichtunits zijn ‘intelligent’ en vertonen grafische animaties. Aan de achterzijde vormen energiezuinige LED-lichtunits ook voor een U-vorm, wat een belangrijk terugkerend kenmerk is in het gehele ontwerp.
De drive-by-wire stuurinrichting is voorzien van een beeldscherm in het midden waarop de energiestromen, het brandstofverbruik en de geselecteerde versnelling voor de bestuurder zichtbaar zijn. Een tweede beeldscherm toont informatie van navigatie- en Bluetooth-systeem.
In de middenconsole bevindt zich een derde touchscreen met bediening voor het entertainment- en audiosysteem, de verlichting en de airconditioning. Met een knop op de stuurinrichting kan de bestuurder de diverse informatie oproepen.