De Koenigsegg CCGT, is de nieuwe racewagen van het Zweedse merk. Die levert 600 pk; wat minder dan de productieauto’s. Anders komt de racer niet door de homologatie van het FIA GT-kampioenschap.

De Koenigsegg CCGT, is de nieuwe racewagen van het Zweedse merk. Die levert 600 pk; wat minder dan de productieauto’s. Anders komt de racer niet door de homologatie van het FIA GT-kampioenschap.
 
De Koenigsegg CCGT is gebaseerd op het CCX productiemodel. Hij is ontdaan van zijn superchargers, maar de cilinderinhoud is opgeboord tot 5,0-liter. Waar andere merken, die actief zijn in het FIA GT-kampioenschap, hun best moeten doen om hun auto onder het maximale gewicht van 1.100 kilo te houden, legt de Koenigsegg CCGT minder dan duizend kilo op de schaal. Daardoor kan de honderd kilo ballast naar eigen inzicht over de auto worden verdeeld.
 
Milieuvriendelijk
Naast de ontwikkeling van de raceauto is er meer nieuws bij Koenigsegg – uit een nogal onverwachte hoek. De CCXR is namelijk geschikt gemaakt voor het gebruik van het milieuvriendelijke biot-ethanol. Toch heeft Koenigsegg een dubbele agenda met deze groene versie. Het octaangetal van bio-ethanol is namelijk wat hoger dan dat van normale benzine. Daardoor groeit het vermogen naar 1018 pk en het maximale koppel is 1060 Nm. De sprint van 0 naar 100 km/u legt de Zweedse supersporter af in 3,2 seconden en als topsnelheid wordt meer dan 400 km/u opgegeven.