Gereden: Jaguar C-XF

Jaguar gooit het over een compleet andere boeg met de futuristische C-XF. Deze radicale auto moet de retromobiel S-type doen vergeten. Wij kregen de kans om alvast even te rijden met de C-XF concept car.
Jaguar gooit het over een compleet andere boeg met de futuristische C-XF. Deze radicale auto moet de retromobiel S-type doen vergeten. Wij kregen de kans om alvast even te rijden met de C-XF concept car.
Designchef Ian Callum noemt de C-XF 'het begin van een nieuw tijdperk'. Een tijdperk waarin Jaguar uit diepe dal moet klimmen waarin het merk zich nu bevindt. Het succes van de XF, de productieversie van de C-XF, zal het lot van het Engelse merk voor een belangrijk deel bepalen.
Onder het hypermoderne uiterlijk schuilt conventionele techniek: het onderstel is een doorontwikkeling van dat van de huidige S-Type en het motorblok is de bekende 4,2 V8, die ook in datzelfde model te vinden is. Voor de carrosserie werd nog even gedacht aan aluminium (net als bij de XJ en XK), maar dat werd te duur.
De V8 blijft een lekkere motor: korte aanrakingen van het gaspedaal worden beantwoord door een agressief geblaf. De naald van de toerenteller springt heen en weer in het opvallend lege instrumentarium. Het instrumentarium van het seriemodel zal meer bedieningselementen en een touchscreen voor navigatie en radio bevatten.
Tijdens het rijden vertoont de C-XF veel overeenkomsten met de XKR. Hopelijk geeft dit aan in welke richting het finetunen van de productieversie gaat.
De volledige rij-impressie met de Jaguar C-XF is te lezen in AutoWeek 9, die op woensdag 28 februari in de winkel ligt.
Tip de redactie