Gereden: Honda Civic Type-R en Type-S

Op papier is er niet veel veranderd aan de Honda Civic Type-R. Nog steeds rond de 200 pk en een top van 235 kilometer per uur. Minder dan de concurrentie en dus vroegen wij ons af of Honda daar wel goed aan doet. Wij reden met de auto en de nieuwe driedeurs Civic, de Type-S.
Op papier is er niet veel veranderd aan de Honda Civic Type-R: nog steeds rond de 200 pk en een top van 235 kilometer per uur. Minder dan de concurrentie en dus vroegen wij ons af of Honda daar wel goed aan doet. Wij reden met de auto én de nieuwe driedeurs Civic, de Type-S.
 
De andere fabrikanten van hot-hatches zijn vrij eensgezind als het op de motorisering aankomt: een viercilinder met turbo en meer dan 300 Nm. Deze vinden we bijvoorbeeld in de Opel Astra OPC (240 pk), Mazda 3 MPS (260 pk) en de Seat Leon Cupra (240 pk). Honda houdt het liever bij atmosferische motoren en weet in de S2000 zelfs 240 pk uit een viercilinder te persen. In de Civic schopt een tweeliter motorblok het tot 201 pk.
Minder dus dan de concurrentie, maar Honda is van mening dat je als koper niet puur naar het aantal pk’s moet kijken, maar naar het totaalplaatje. De Civic Type-R is nog extremer qua vormgeving dan zijn bravere broertjes en Honda noemt hem dan ook een ‘very hot hatch’.
In zijn totaliteit is de Honda Civic Type-R een lekkere auto. De besturing voelt stevig aan en volgt de instructies van de man of vrouw achter het stuur nauwkeurig en gewillig op. De tweelitermotor is een technisch hoogstandje, zoals je van Honda mag verwachten. Geen zenuwachtige toerenmachine, maar een volwassen en goed doordachte krachtbron. Aan de trekkracht bij lagere toerentallen is ook gewerkt: vanaf 3.000 tpm (dat is 100 km/h in zes) is in ieder geval 180 Nm aanwezig. De versnellingsbak heeft een iets kortere eindoverbrenging gekregen om, vanwege het hogere gewicht, de prestaties op het hetzelfde niveau te houden als die van het vorige model.
Ook reden we dus met de Type-S. De S is iets minder hard afgeveerd dan de R, maar stuurt bijna net zo precies. Hij staat op 17-inch lichtmetaal en net als bij zijn sportievere stalgenoot is de afstemming van de elektrische stuurbekrachtiging en het ESP aangepast.
 
De volledige rij-impressie met de Honda Civic Type-R kunt u lezen in AutoWeek 8, die op woensdag 21 februari in de winkels ligt.
Tip de redactie