Gereden: Mitsubishi Outlander

Met de Pajero rijgt Mitsubishi Dakar-zeges aaneen, maar niet alle modellen in het gamma zijn even onverzettelijk als die terreinbeul. De Outlander is net vernieuwd en wij vragen ons af wat voor type Mitsubishi er onder de dynamische huid schuilt.
Met de Pajero rijgt Mitsubishi Dakar-zeges aaneen, maar niet alle modellen in het gamma zijn even onverzettelijk als die terreinbeul. De Outlander is net vernieuwd en wij vragen ons af wat voor type Mitsubishi er onder de dynamische huid schuilt.
Jarenlang waren vierwielaangedreven Mitsubishi's terreinwagens van het oude stempel: met starre assen en lage gearing dus. Ideaal voor het ruigere terreinwerk, maar minder geraffineerd op het asfalt. In 2003 gooide het Japanse merk het dan ook over een andere boeg met de Outlander. Met deze SUV kwam Mitsubishi tegemoet aan de wensen van de kopers van dit soort auto's.
De nieuwe generatie Outlander staat op hetzelfde platform als de nieuwe Lancer, wat veel goeds belooft voor de rij-eigenschappen. Overigens staat de oude Outlander de komende tijd nog gewoon naast de nieuwe bij de dealers. Vreemd genoeg krijgt het oude model de naam 'Outlander Sport' mee, terwijl we gemerkt hebben dat de nieuwe stukken beter rijdt.
Het onderstel van de Lancer en de brute Evo als basis is natuurlijk al goed, maar Mitsubishi heeft bovendien het zwaartepunt verlaagd door het gebruik van aluminium voor het dak. Het gevolg is een, zeker voor een SUV, erg fijn sturende auto.
De auto is overigens geen snelheidsmonster: voorlopig zijn namelijk alleen een 2,0-liter diesel (140 pk) van de planken van Volkswagen en een 2,4-liter benzinemotor van 170 pk beschikbaar. De diesel is nogal rumoerig en wat ons betreft is het de moeite waard om te wachten op de komst van een 170 pk sterke 2,2-liter PSA-diesel.
De volledige rij-impressie met de Mitsubishi Outlander is te lezen in AutoWeek 7, die op 14 februari in de winkels ligt
Tip de redactie