Ondanks de neergaande markt wist Skoda in de afgelopen zeven jaar een stijgend aantal auto's te verkopen. Dit alles met dank aan de Fabia. De volledig nieuwe Fabia moet met een spannender uiterlijk, meer binnenruimte en een ruimere standaarduitrusting net zo'n succes worden.

Ondanks de neergaande markt wist Skoda in de afgelopen zeven jaar een stijgend aantal auto's te verkopen. Dit alles met dank aan de Fabia. De volledig nieuwe Fabia moet met een spannender uiterlijk, meer binnenruimte en een ruimere standaarduitrusting net zo'n succes worden.
De verkopen van Skoda stegen in het afgelopen jaar met maar liefst 9,5 procent. Opvallend was dat de Fabia hier in zijn zevende levensjaar ook nog aan bijdroeg: de verkopen van de compacte Skoda stegen in 2006 met 3,1 procent.
De Skoda Fabia kon je voorheen niet bepaald een brok emotie noemen, maar met het stoere en tegelijkertijd speelse uiterlijk scoort het nieuwe model duidelijk meer punten op dit gebied. Net als bij de Suzuki Swift, een belangrijke concurrent, is een modieus wit dak een optie.
De wielbasis is onveranderd gebleven. Wel is het dak maar liefst vijf centimeter hoger dan in het uitgaande model, waardoor het met de hoofdruimte voor de voor- en achterpassagiers wel snor zit. De beenruimte achterin is minder goed voor elkaar: hier zet de Fabia geen nieuwe maatstaven.
Op motorisch gebied is er veel te kiezen bij de Fabia. Er zijn bij de introductie maar liefst vier benzinemotoren beschikbaar met als voorlopige topversie de 1.6 16v met 105 pk. Deze versie is ook leverbaar met een Tiptronic automaat. Ondanks het vermogen moet de sterkste benzinemotor flink werken om de gang er in te houden. Daarom zijn we meer gecharmeerd van de 1,4-liter TDI met naar keuze 70 of 80 pk. Deze driecilinder krachtbron is lekker smeuiig en pakt mooi op bij lage toerentallen.
De volledige rij-impressie met de Skoda Fabia kunt u lezen in AutoWeek 6, die op woensdag 7 februari in de winkels ligt.