Officieel moesten we nog een dag wachten op de Volvo V70, maar wij hebben de informatie al. De V70 is volgens de Zweden geen sportwagon, maar een echte Volvo estate. Een auto dus, waar ook het praktisch nut een hoge prioriteit heeft gekregen.

Officieel moesten we nog een dag wachten op de Volvo V70, maar wij hebben de informatie al. De V70 is volgens de Zweden geen sportwagon, maar een echte Volvo estate. Een auto dus, waar ook het praktisch nut een hoge prioriteit heeft gekregen.
De voorzijde van de Volvo V70 krijgt trekken van de grote sedan-broer, de S80. De 'zachtere' neus krijgt een nieuwe zwarte grille met verchroomde verticale spijlen.
Achter valt de naar voren buigende kofferklep op. Opvallend is dat het bovenste gedeelte van de achterlichten mee naar boven scharniert. Elektrische kofferklepbediening is een optie. Hierdoor is de laadruimte, die 540 liter groot is (55 liter meer dan het vorige model), makkelijker toegankelijk. De laadruimte is luxe afgewerkt en eronder zit een opbergvak dat automatisch sluit als de bestuurder de auto op slot zet. Op de bagageklep is de naam 'Volvo' met grote ruimte tussen de letters te vinden, iets wat we ook al op Volvo's SUV-concept XC60 zagen.
Volvo heeft ook weer aandacht aan de veiligheid besteed. Het bekende Side Impact Protection System (SIPS) is nog eens onder de loep genomen en ook is er een primeur: de kussenverhoger voor de achterpassagiers, die ervoor zorgt dat kinderen op een goede manier de gordel om kunnen doen. Ook is er standaard het Whiplash Protection System (WHIPS). Andere veiligheidsvoorzieningen zijn remassistent, adaptieve cruise control en de Personal Car Communicator met hartslagsensor.
Ook op motorisch gebied is er het nodige veranderd. Nieuw is de 3,0-liter turbomotor met 285 pk en een koppel van 400 Nm. Ook is er de al bekende, turboloze 3,2-liter zescilinder met 238 pk en 320 pk. De basismotorisering is de 2,5-liter vijfcilinder turbomotor, die 200 pk en 300 Nm levert. Volvo bedient ook de dieselliefhebbers, en wel met twee diesels, de 2.4 D vijfcilinder met 163 pk en de D5 met 185 pk. De vijf- en zescilindermodellen kunnen ook worden gekoppeld aan een Geartronic-zestrapsautomaat
Ook op de nieuwe V70 kan het Four C-onderstel besteld worden, een onderstel dat zich aanpast aan de rijsnelheid. Dynamic Stability en Traction Control (DSTC) is standaard op alle modellen. Het topmodel, de T6 met de 3,0-liter turbomotor, krijgt standaard All Wheel Drive (AWD) mee.
Volvo hoopt jaarlijks wereldwijd 75.000 V70's te verkopen. De Nederlandse prijzen van de Volvo V70 worden in een later stadium bekendgemaakt.