Met de GT begeeft Opel zich op het klassieke roadster-pad; twee zitplaatsen, motor voorin, achterwielaandrijving en een stoffen kap.

Met de GT begeeft Opel zich op het klassieke roadster-pad; twee zitplaatsen, motor voorin, achterwielaandrijving en een stoffen kap.

Het Europese broertje van de Pontiac Solstice en Saturn Vue zoals men de GT in de USA, waar de auto wordt gebouwd, al kent, heeft een direct ingespoten tweeliter turbomotor die goed is voor maar liefst 264 pk en 353 Nm.

De GT is echter beduidend zwaarder dan de Speedster, de hardcore sportwagen die hij in feite opvolgt, waardoor explosieve prestaties uitblijven. Traag is de GT echter allerminst (0-100 km/h in 5,7 seconden, top 230 km/h) maar het blijft te allen tijde beschaafd. Iets te beschaafd misschien.

Een spectaculaire motor- of uitlaatsound ontbreekt helaas. Opel koppelt de turbomotor, die z'n krachten mooi geleidelijk opbouwt, aan een prima werkende handgeschakelde vijfbak, maar een zesbak had zeker niet misstaan. Qua rijdynamiek is er weinig op de GT aan te merken; omdat er geen aandrijfkracht naar de voorwielen gaat, hebben die alle gelegenheid om zich met scherp sturen bezig te houden. De GT is ook een echte roadster als het op bagageruimte aan komt; dat is er namelijk niet tot nauwelijks. Met de kap omlaag kun je achterin nog net een rugtas kwijt en tussen de voorstoelen zit nog een klein afsluitbaar vakje voor wat los spul. Het openen en sluiten van de kap gaat volledig handmatig en vergt een ferme hand. Met z'n strakke lijnenspel doet de GT een beetje denken aan een mini-Corvette. Wij vinden 'm erg geslaagd. Minder te spreken zijn we over de materiaalkeuze in het interieur en de afwerking daarvan. De Nederlandse Opel-importeur krijgt voor 2007 150 GT's toegewezen, waarvan ruim een derde al is verkocht. Wie er deze zomer gelikt bij wil rijden, moet dus niet te lang aarzelen. Voor een stevige € 39.855 is-ie de uwe.