De Chevrolet Volt concept car maakt op zo’n slimme manier gebruik van elektromotoren en een kleine benzinemotor dat nog maar 1,5 liter brandstof nodig is voor een afstand van 150 km.

De Chevrolet Volt concept car maakt op zo’n slimme manier gebruik van elektromotoren en een kleine benzinemotor dat nog maar 1,5 liter brandstof nodig is voor een afstand van 150 km.
 
Chevrolet toont op de autoshow in Detroit de Volt. Dat is de geestelijke opvolger van de GM EV1, die in 1996 als eerste elektrisch aangedreven auto furore maakte. De Volt heeft een accupakket dat binnen zes uur via het lichtnet kan worden opgeladen. Op die energie kan hij 64 stadskilometers afleggen. Wanneer de accu’s leeg zijn, springt een 1,0-liter turbobenzinemotor, die op het zelfde toerental blijft draaien, bij om de boel weer op te laten. “Als je vijftig kilometer van je werk woont, en dus honderd kilometer per dag aflegt, kom je uit op een verbruik van 1,5 liter per honderd kilometer,” aldus GM-directeur Bob Lutz tijdens de presentatie. “Meer dan de helft van alle Amerikanen woont een kleine dertig kilometer van het werk. OP zo’n afstand verbruikt de Volt helemaal geen benzine.
De concept car is voorzien van een motor die loopt op E85 – een mix van 85 procent bio-ethanol en 15 procent benzine. “Als je de bio-ethanol niet meerekent is het verbruik zelfs 0,44 liter op honderd kilometer.
Om te laten zien wat er allemaal mogelijk is, laat GM ook meteen ideeën zien voor een Volt die loopt op waterstof in combinatie met elektromotoren en biodiesel in combinatie met elektromotoren. Het grote struikelblok is dat er nog geen lithium-ion accu’s zijn die groot genoeg zijn voor de Volt. “We hebben berekend dat het hele pakket 181 kilo weegt. Naar verwachting zijn dergelijke accu’s pas in 2010 of 2012 productierijp.