De marketeers van Jaguar moesten vorige week even slikken toen de eerste foto's van de C-XF al voor de officiële introductie op internet te vinden waren. Toch kon het Engelse merk vandaag nog met nieuwe informatie over de opvolger van de S-Type komen.

De marketeers van Jaguar moesten vorige week even slikken toen de eerste foto's van de C-XF al voor de officiële introductie op internet te vinden waren. Toch kon het Engelse merk vandaag nog met nieuwe informatie over de opvolger van de S-Type komen.
Mooi, chique en snel. Dat zijn woorden die volgens Jaguar van toepassing zijn op de C-XF. De concept car, die veel gelijkenissen vertoont met de toekomstige opvolger van de S-Type, volgt de ontwerprichting die het Britse merk met de nieuwe XK insloeg.
De auto is ontworpen door Ian Callum, de man die ook verantwoordelijk is voor het design van de Aston Martin DB9 en de eerder genoemde Jaguar XK. Met de C-XF wilde Jaguar niet puur een sierlijke auto neerzetten: Ian Callum heeft de concept car een front meegegeven dat veel krachtiger is dan dat van de huidige Jaguars. Ook de achterkant komt sportief over, met dubbele uitlaten en een diffuser. Deze diffuser zorgt voor betere grip bij hoge snelheden.
Binnenin zitten de passagiers in diepe stoelen, die van elkaar gescheiden worden door een grote middentunnel. Het instrumentenpaneel bestaat uit drie grote klokken, die in het donker lichtblauw worden verlicht. Een groot scherm voor het navigatiesysteem domineert de middenconsole, die is afgewerkt met aluminium en hout. De stoelen zijn bekleed met een combinatie van uniek leder met koolstofvezelpatroon en luxe semi-aniline leder.
Het starten van de C-XF is op zich al een belevenis: als je op de startknop drukt, komt de Jaguar DriveSelector beschikbaar, Jaguars variant op BMW's iDrive. Vervolgens wordt het interieur om je heen langzaam lichtblauw verlicht.
Een ander nieuwtje is JaguarSense, een systeem dat bestaat uit vier sensoren. Als deze merken dat je hand langs de deur beweegt, komen de deurgrepen naar buiten. Een vijfde sensor in de middenconsole klapt het informatiescherm 90 graden om. Op die manier kan de bestuurder het navigatiesysteem gebruiken, terwijl de passagier op hetzelfde moment naar een DVD kijkt. Jaguar noemt dit systeem DualView.
Ook de ventilatieroosters worden pas zichtbaar als de bestuurder ze nodig heeft.
Onder de kap van de C-XF ligt een verbeterde versie van een bekende motor: de 4,2-liter V8 met supercharger, die we ook al kennen uit de XKR en de S-Type R. In de C-XF is het blok goed voor 420 pk en 500 Nm aan koppel.
Op 7 januari kan het grote publiek de C-XF op de Detroit Motor Show bewonderen.