Uitsmijter: Rolls-Royce Phantom Drophead Coupé

Op de valreep van 2006 laat Rolls-Royce de eerste foto's zien van de Phantom Drophead Coupé, de cabrio-versie van de Phantom. In de eerste week van januari beleeft die zijn werelddebuut op de autoshow van Detroit.
Op de valreep van 2006 laat Rolls-Royce de eerste foto's zien van de Phantom Drophead Coupé, de cabrio-versie van de Phantom. In de eerste week van januari beleeft die zijn werelddebuut op de autoshow van Detroit.
De naam Corniche laat Rolls-Royce voor wat die is. De nieuwe cabrioletversie krijgt de naam Drophead Coupé mee. Het is een tweedeurs auto met vier meer dan volwaardige zitplaatsen. De zelfmoorddeuren - die we op de Phantom sedan kennen als achterportieren keren op de cabriolet terug als voorportieren. Voor deze constructie is, naast het visuele aspect, gekozen omdat door de in de carrosserie doorlopende A-stijl, de stijfheid van de enorme cabrio is gewaarborgd.
Het is geen verrassing dat de cabriolet erg lijkt op de 100 EX concept car die in 2004 is getoond. Daarop hebben het teakhouten achterdek en de geborstelde aluminium motorkap hebben bij die concept car al hun opwachting gemaakt. De achterklep kan in twee delen open en biedt een ruimte van 315 liter.
Bij Rolls-Royce horen immer indrukwekkende cijfers: zo heeft de twaalfcilinder motor een inhoud van 6,75 liter net als de andere Rollsen. De sprint van 0 naar 100 gaat in 5,7 seconden en voordat het chassis aan de auto wordt gehangen is er 140 meter laswerk nodig om maar eens wat te noemen.
Voor de cabriolet, waarvan de productie in de zomer van 2007 start wordt een prijs opgegeven die ligt tussen die van de normale Phantom en die van de Phantom met lange wielbasis. Reken dus op minimaal 550.000 euro.
Tip de redactie