'De Volvo XC60 kun je zien als de volgende auto van een C30-eigenaar', zo ziet Volvo-directeur Frederik Arp de nieuwe compacte SUV die voor 2009 op de planning staat.

'De Volvo XC60 kun je zien als de volgende auto van een C30-eigenaar', zo ziet Volvo-directeur Frederik Arp de nieuwe compacte SUV die voor 2009 op de planning staat.

Volvo plaatst de nieuwe XC60 in wat ze zelf het Small Premium Utility-segment noemen. Het merk verwacht dat de verkopen in dit segment de komende twee jaar groeit met 75 procent tot 443.000 auto's. De eerste exemplaren van de XC60 worden in het begin van 2009 geleverd. Op de autoshow in Detroit, volgende maand wordt deze concept car getoond, die maar op details afwijkt van het productiemodel. Kenmerken van dit studiemodel worden in de toekomst opgenomen in de huisstijl van Volvo. 'Tegenwoordig herken je een Volvo van vijftig meter afstand, in de toekomst moet dat vanaf honderd meter ook lukken,' aldus ontwerpchef Steve Mattin.

De concept car is voorzien van een extra groot embleem in de grille en deze positie van de koplampen, zo vlak naast de grille, komen we in de toekomst zeker nog tegen. Dat geldt ook voor de opvallend gewelfde zijschermen. 'Van onder oogt de XC stoer en gespierd, terwijl het aan de bovenzijde veel meer en elegante coupé is', aldus de ontwerpers.

Doorzichtig

Aan de achterzijde is de trapeziumvormige achterruit/ -klep een verwijzing naar de ontwerptrend die is ingezet bij de C30. De klep opent in twee afzonderlijke delen of met alle twee de delen tegelijk. Het zwarte paneel aan de achterzijde is vanbinnen gewoon doorzichtig wat het overzicht voor de bestuurder bevordert.
In het interieur is het leder en aluminium wat de klok slaat. In de concept car is gekozen voor voornamelijk donkere kleuren en espresso-bruine accenten. Verder is er binnenin sfeerverlichting. Een herkenbaar Volvo-detail is de 'zwevende' middenconsole.

remsysteem

Dé gadget in de concept car is het automatische remsysteem dat aanrijdingen bij lage snelheid kan voorkomend. Wanneer plotseling wordt geremd, zet het systeem de ho-ijzers extra op scherp. Wanneer het systeem bespeurt dat een aanrijding onafwendbaar is, wordt automatisch geremd. Dit zogheten City Safety-systeem werkt bij snelheden tot 30 km/u.

Stoelen

Verder zijn er bijzondere stoelen. Door de vier zetels in de XC60 kan worden heengekeken, zodat de bestuurder een optimaal zicht naar achteren heeft. Bovendien speelt het kunststof van de stoelen ook een rol bij het verspreiden van de sfeerverlichting. Verder zijn de stoelen zo gevormd dat ze zo weinig mogelijk ruimte innemen, wat de grootte en de variabiliteit van de bagageruimte weer ten goede komt. Deze technieken zijn eerder toegepast in de YCC concept car van enige jaren geleden. Of we deze stoelen ook gaan terugzien op het productiemodel, is maar zeer de vraag.