Het Oostenrijkse motorfietsmerk KTM komt met een sportauto die sterk doet denken aan de Volkswagen GX-3. Met de superlichte tweezitter moeten merken als Donkervoort en Caterham op hun tellen gaan passen.

Het Oostenrijkse motorfietsmerk KTM komt met een sportauto die sterk doet denken aan de Volkswagen GX-3. Met de superlichte tweezitter moeten merken als Donkervoort en Caterham op hun tellen gaan passen.
 
KTM lanceert komende maart op de autosalon van Genève de X-Bow. Het is een superlichte sportauto die zevenhonderd kilo op de schaal brengt en gebruikmaakt van een Audi-motor met 220 pk. Tevens zit een topversie in de pen met 300 pk. Standaard beschikt de X-Bow over een handgeschakelde zesversnellingsbak en als optie wordt de DSG-transmissie leverbaar. De auto kan zijn onderhoud krijgen bij Volkswagen-dealers. Verder is de auto 3,60 meter lang, is het voorruitje zeven centimeter hoog en zijn er geen deuren en dak.
De Oostenrijkers noemen hun project een crossover tussen een auto en een motorfiets.  “We willen geen merken gaan beconcurreren, maar de niche opvullen die Lotus twintig jaar geleden heeft verlaten,” zegt KTM-directeur Stefan Pierer.
Rond de kerstdagen maakt de KTM X-Bow zijn eerste testrondjes. Dan is het project precies een jaar geleden gestart. In de herfst van 2007 start een voorserieproductie van honderd exemplaren. “We wachten de reacties in Genève af en maken dan pas plannen over de productieaantallen van de auto,” beweert Pierer. Hij hoopt op een jaarproductie van duizend exemplaren. Wanneer het KTM lukt over de hele levenscyclus van de auto 3.500 exemplaren te bouwen, kan winst worden gemaakt. Met het project is tot nu toe vijf miljoen euro gemoeid.