AMG met minder

Mercedes-Benz voegt de CL63 AMG en de S63 AMG aan het programma toe. Niet getreurd, want de 65 AMG-versie van de S-klasse mag gewoon blijven. En het prijsverschil is opmerkelijk.
Mercedes-Benz voegt de CL63 AMG en de S63 AMG aan het programma toe. Niet getreurd, want de 65 AMG-versie van de S-klasse mag gewoon blijven. En het prijsverschil is opmerkelijk.
Mercedes-Benz introduceert de krachtigste achtcilinders voor de S- en CL-klasse. Het zijn de 63 AMG varianten met een ongeblazen V8 met 525 pk en 630 Nm trekkracht. Daarmee gaan de zwaargewichten in 4,6 seconden van 0 naar 100 km/u en de topsnelheid is netjes begrensd op 250 km/u. De krachtbron is gekoppeld aan de zeventraps automaat die ook middels paddles achter het stuur is te bedienen.

Verder zijn er allerhande technische hoogstandjes aan boord zoals het Active Body Control dat carrosseriebewegingen bij het optrekken, bochten draaien en remmen reduceert en een aangepast remsysteem dat is berekend op het enorme vermogen. Een ander bijzonder accessoire is de Racetimer, een systeem dat rondetijden kan meten, de gemiddelde snelheid, topsnelheid en rondelengte kan meten.

Hoewel de 63 AMG niet voor de poes is, is de 65 AMG altijd nog de overtreffende trap. Die heeft een V12 aan boord met twee turbo's die een vermogen heeft van liefst 612 pk en een maximaal koppel van 1.000 Nm. Die krachtbron is alleen te leverbaar is de lange versie van de S-klasse. De V8 van de 63 AMG is ook beschikbaar voor de 'korte' S- en de CL-klasse, de nieuwe grote coupé. De prijs van de normale S63 AMG is 183.500 euro, de lange variant is 191.400 euro. De CL63 AMG kost 199.700 euro. Ter vergelijking: een 65 AMG is 290.600 euro, een verschil van 99.200 euro met de lange 63.

Tip de redactie