Veiligheidsitems Lexus LS 460 getest

Dat de nieuwe Lexus LS 460 nokkie vol veiligheidsitems zit, weet u. Maar tijdens een reguliere introductie van zo’n nieuwkomer kom je nauwelijks toe aan het in de praktijk uittesten van al die veiligheidssystemen. Daartoe rukten we vorige week speciaal uit naar Zuid-Frankrijk. Opdracht: rij vol dat obstakel in en kijk wat er gebeurt!
Dat de nieuwe Lexus LS 460 nokkie vol veiligheidsitems zit, weet u. Maar tijdens een reguliere introductie van zo’n nieuwkomer kom je nauwelijks toe aan het in de praktijk uittesten van al die veiligheidssystemen. Daartoe rukten we vorige week speciaal uit naar Zuid-Frankrijk. Opdracht: rij vol dat obstakel in en kijk wat er gebeurt!
 
We trekken vlot op naar 60 km/h.  In het Parc Nature van Fréjus is een testbaan uitgezet waarop we de inmiddels veel geroemde veiligheidsitems van het nieuwe vlaggenschip van Lexus mogen uitproberen. Dat is altijd leuk. Maar soms wel even slikken. Want stel je voor: je rijdt 60, je stuurt recht op een obstakel af en de opdracht is: niet remmen! Dat is iets waar je je even overheen moet zetten, ook al is het obstakel een vriendelijke pilaar van onschuldig, zacht materiaal.
Dus die impact komt er, hoe dan ook. Seconden daaraan voorafgaand piept de Lexus en knippert het dashboard van de mega-Japanner. Als waarschuwing dat er iets staat te gebeuren. Dan, ook nog vóór de klap, trekt de Lexus je gordels strak. En meteen na de klap (altijd harder dan je verwacht) tipt de LS 460 even de remmen voor je aan. Als reminder. High-tech!
 
Wakker schudden
Het aantippen van de rem is ook wat er gebeurt als je je kop er niet bij houdt onder het rijden. Nieuw proefje. We rijden met 50 km/h op datzelfde obstakel af en wenden het hoofd naar links, gericht op de buitenspiegel links. Dan ziet het Driving Monitoring System (bestaande uit een stereo-camera die vanaf de klokkenwinkel de hoofdbeweging van de bestuurder in de gaten houdt) dat jij niet op zit te letten. Die info wordt gekoppeld aan wat de radar van het Advanced Obstacle Detection System voor op de auto signaleert. Die ziet een obstakel. DMS ziet dat jij die niet ziet dus: alarm! Een geluidssignaal en een lichtsignaal, alsmede een klein tikje op het rempedaal moeten je wakker schudden. Om riant op tijd aan een uitwijkbeweging te beginnen. Zo riant dat je niet in paniek raakt en geen coureur hoeft te zijn om zonder brokken om een obstakel heen te sturen. Zelf getest.
Kom je binnen de range van het Advanced Pre-Crash Systeem, dan is de Lexus overigens helemaal klaar voor een uitwijkmanoeuvre. Het Emergency Steering Assist-systeem signaleert de noodzaak van een snelle uitwijk, en maakt vervolgens de besturing lichter en directer en de schokdemping stijver zodat de auto minder overhelt.
Uiteraard testen we ook dat uit met het systeem aan en uit en neemt u van mij aan: het scheelt een slok op een borrel. Comfort tot op het bot onderga je als je in de nieuwe LS 460 vanaf het vliegveld van Nice naar Fréjus getaxied wordt, en in noodgevallen verandert de limo in een oogwenk in een attente, dynamische vierwieler. Het werkt echt.
Dan het toetje. De LS heeft ook een Rear Pre-Crash Safety systeem. Een radar in de achterbumper tast de ruimte achter de auto af. Als een klapper onvermijdelijk is, worden in een oogwenk automatisch de hoofdsteunen iets naar boven en naar voren gemanoeuvreerd om de beruchte whiplash naar aanleiding van de impact te voorkomen. Dus gaan we zitten in een stilstaande LS 460 (systeem werkt ook tijdens het rijden) en komt er van achteren een RX300 aan met een groot zacht obstakel naast zich hangen die dat met 60 km/h tegen de kont van de sedan klettert. Jawel hoor, gordels strak en hoofdsteunen in beweging, een fractie voor de klap. Gaaf.
Dan nu het slechte nieuws. Het  Advanced Pre-Crash systeem is alleen standaard op de duurste LS 460, de President van 133.400 en als optie alleen op de Executive (119.200) te bestellen voor 4.580 euro meer. De LS is eind van de maand onder ons. (LV)
Tip de redactie