Gereden: Kia Cee'd

Kia hoopt te oogsten met de introductie van de nieuwe Cee'd, waarmee de Koreanen een nieuwe aanval openen op het bastion van de compacte middenklassers. Vroeger sloegen ze in de klasse van de Golf en de Astra nog geen deuk in een pakje boter, maar deze aanval is serieus te nemen!
Kia hoopt te oogsten met de introductie van de nieuwe Cee'd, waarmee de Koreanen een nieuwe aanval openen op het bastion van de compacte middenklassers. Vroeger sloegen ze in de klasse van de Golf en de Astra nog geen deuk in een pakje boter, maar deze aanval is serieus te nemen!
 
Kia heeft de Ford Focus en Volkswagen Golf gebruikt als maatstaf als het gaat om zaken als kwaliteit, weggedrag en rijcomfort. De Koreanen reppen zelfs van 'Europees design', maar zover willen we niet gaan. De Cee'd lijkt daarvoor te veel op Japanse auto's als de Mazda 3 en de Toyota Corolla.
Toch ziet de Kia er van binnen en van buiten netjes uit. De Koreanen hebben namelijk op aandringen van de Europese collega's extra nadruk gelegd op de kwaliteitsindruk van het ruime interieur. Ze zijn zelfs zo zeker van hun zaak dat ze zeven jaar garantie geven, met een maximum van 150.000 kilometer.
Maar hoe rijdt de Cee'd? De wegligging is prima, maar wel een beetje braaf. De dieselmotoren zijn levendig en snel zat, over de benzinemotoren waren we iets minder te spreken.
 
De volledige rij-impressie staat in AutoWeek 49 die vanaf woensdag 6 december in de winkels ligt.
Tip de redactie