De Dacia Logan kent een voorspoedige start en is zelfs succesvoller dan Renault vooraf dacht. Maar blijft dat ook zo? De andere fabrikanten zitten de komende tijd in ieder geval niet stil…

De Dacia Logan kent een voorspoedige start en is zelfs succesvoller dan Renault vooraf dacht. Maar blijft dat ook zo? De andere fabrikanten zitten de komende tijd in ieder geval niet stil…
 
Drie grote concerns komen binnenkort namelijk met hun eigen interpretatie van het begrip ‘budgetauto’. Het gaat hier om niet de minsten: Toyota, Volkswagen en General Motors.
Toyota zal als eerste van de drie de aanval op de Logan openen. In 2008 komt er een apart budgetmerk dat zal starten met een goedkope familiesedan. Dit merk zal zich speciaal richten op de groeimarkten, zoals Brazilië, China en India. De ontwikkeling van de auto zal geheel in Japan plaatsvinden. Voor de verkoop van de goedkope auto’s zal Toyota een apart verkoopkanaal opzetten.
In 2009 komt ook Volkswagen met een prijsbreker, die gezien zou kunnen worden als een opvolger van de Fox. De auto, met de codenaam EM (wat staat voor ‘Emerging Markets’), zal gebaseerd zijn op de nieuwe Volkswagen Polo. De Europese prijs zou rond de 6.500 euro moeten liggen, wat in ons land neerkomt op een prijs van 9.000 euro.
Tot slot gaat ook General Motors zich mengen in de strijd. Het Amerikaanse merk komt met een auto die wereldwijd voor onder de 8.000 euro verkocht moet worden. Bij de ontwikkeling zal General Motors markten als China, India en Oost-Europa in het achterhoofd houden, aldus de directeur van General Motors in Azië. Een introductiedatum voor dit model is nog niet bekend.