DaimlerChrysler is een samenwerking aangegaan met Audi en Volkswagen voor de levering van de Bluetec-technologie die diesels bijzonder schoon maakt.

DaimlerChrysler is een samenwerking aangegaan met Audi en Volkswagen voor de levering van de Bluetec-technologie die diesels bijzonder schoon maakt.
 
Dankzij Bluetec voldoen dieselmotoren aan de strengste Amerikaanse eisen op het gebied van stikstofuitstoot. Onlangs presenteerde Mercedes-Benz de techniek al in de E-klasse. De techniek waarbij dankzij een katalysator met ureum-inspuiting(ook wel AdBlue genoemd) wordt de uitstoot van stikstofoxide tegengegaan en zo voldoet de Mercedes E 320 CDI Bluetec zelfs aan de strenge Californische uitstootnormen. In 2008 volgen meer Mercedessen met de Bluetec-technologie, te weten de R-, de M- en de GL-klasse. Maar met de start van de LA Autoshow is bekend gemaakt dat ook Audi en Volkswagen de Bluetectechnologie van DaimlerChrysler gaan gebruiken. Hetzelfde geldt voor DaimlerChryslermerk Jeep, dat het al eerste in de Grand Cherokee CRD zal toepassen. Bluetec werpt vooral zijn vruchten af bij het schoner maken van grote personenauto’s, en natuurlijk SUV’s. Mercedes-Benz sluit overigens niet uit dat ook andere fabrikanten zullen aankloppen voor Bluetec, en dat is geen probleem mits hun dieseltechnologie overeenkomt met die van DaimlerChrysler
 
Voorlopig is Bluetec vooral bedoeld voor de Amerikaanse markt, waar een enorm potentieel voor de dieselmotor ligt. In 2015 beschikt daar volgens de fabrikanten meer dan 15 procent van de personenauto’s over een zelfontbrander. De eerste Audi met Bluetec wordt de Q7 3.0 TDI die in 2008 van die technologie wordt voorzien. Bij Volkswagen komt Bluetec  voor het eerst in actie bij de Amerikaanse Jetta TDI