Gereden: BMW X5

In 1999 luidde BMW met de komst van de X5 de SUV-rage in. Nu is er een compleet nieuw model, dat flink is gegroeid, maar minder massief oogt.
In 1999 luidde BMW met de komst van de X5 de SUV-rage in. Nu is er een compleet nieuw model, dat flink is gegroeid, maar minder massief oogt.
 
De uiterlijke veranderingen aan de BMW X5 zijn beperkt gebleven maar vergis je niet: er staat een geheel nieuw model. Die is 18,7 centimeter langer dan zijn voorganger. Dat valt nauwelijks op omdat de proporties gelijk zijn gebleven. De wielbasis groeit mee en dat biedt plek aan een derde zitrij. Voortaan kunnen dus maximaal zeven personen mee.
De nieuwe X5 weegt weliswaar ruim twee ton – het is nauwelijks meer dan zijn voorganger. Aan de rij-eigenschappen merk je dat gewicht niet. Hij rijdt als een fraai uitgebalanceerde middenklasser. Comfort en dynamiek worden op een fantastische manier gecombineerd. Jammer dat de besturing te licht is, al zal de gemiddelde X5-rijder dat wellicht juist als prettig beschouwen.
 
De volledige rij-impressie met de BMW X5 staat in AutoWeek 46, die op 15 november in de winkels ligt.
Tip de redactie