Koning der GTI's: Golf R GTI

Vorig jaar veroverde Volkswagen de SEMA-autoshow met twee spectaculaire modellen: een Golf en een Passat met 500 pk. Ook nu is het weer raak, in de vorm van de Golf R GTI en de Thunder Bunny, ook op basis van de Golf.
Vorig jaar veroverde Volkswagen de SEMA-autoshow met twee spectaculaire modellen: een Golf en een Passat met 500 pk. Ook nu is het weer raak, in de vorm van de Golf R GTI en de Thunder Bunny, ook op basis van de Golf.
 
De R GTI is ontwikkeld door Volkswagens designstudio in Californië. De R GTI heeft carrosseriedelen van koolstofvezel, een raceonderstel en een race-interieur voor vierpersonen.
Ook de 2,0-liter T-FSI motor uit de Golf GTI is flink aangepast. Door montage van een grotere turbo pompt het viercilinder motorblok er 375 pk uit. Bij gebruik van racebrandstof met een hoger octaangetal bedraagt het vermogen zelfs 400 pk. Het maximumkoppel is 460 Nm. Met deze motor bereikt de Golf R GTI in 4,8 seconden de honderd kilometer per uur.
Verder heeft de designstudio de Golf verlaagd en 19 inch wielen gemonteerd. De auto gaat niet in productie, maar sommige van de getoonde onderdelen kunnen wel los worden besteld.
De Thunder Bunny doet het iets rustiger aan, met een 2,5-liter V5 motor. De V5, die we ook kennen uit de vorige generatie Golf, levert door montage van een turbo 225 pk. Een nieuwe koppeling en Quaife-sperdifferentieel moeten ervoor zorgen dat de wegligging van de speciale Golf niet lijdt onder het hoge vermogen. Brembo-remmen zorgen ervoor dat de Thunder Bunny ook weer snel tot stilstand komt bij een noodstop. Ook dit model zal waarschijnlijk niet in productie gaan.
Tip de redactie