STUTTGART - De Smart For2 is herboren. Zeven jaar na de eerste versie is donderdagavond in Stuttgart de opvolger getoond aan de verzamelde wereldpers. De nieuwe For2 is volgens producent DaimlerChrysler nog steeds een lifestyleproduct dat urbane bewegingsvrijheid en parkeergemak biedt maar is ook nadrukkelijk veiliger, comfortabeler en zuiniger dan voorheen.

Zowel in afmetingen, iets boven de 2,50 meter, als technologisch is de nieuwe Smart For2 gegroeid. Een glazen dak vergroot de suggestie van ruimtelijkheid. Er is goed geluisterd naar de huidige berijders van de auto, die veel kritiek hadden op het hakerige schakelgedrag van de auto. Voormalig F1 coureur Niki Lauda prees in Stuttgart het verbeterde schakel- en rijgedrag van de nieuwe Smart For2.

Verbeteringen

Dat de bij Nedcar in Born gebouwde Smart For4 wegens gebrek aan verkoopsucces is gesneuveld, is geen issue meer. Alle aandacht gaat weer uit naar de smartfor2. Volgens topman Dieter Zetsche van DaimlerChrysler is het huidige model zeer gewild in trendy Europese hoofdsteden. "Alleen al in Rome rijden er circa 50.000 rond. De kopers vragen slechts om verbeteringen, niet om ingrijpende veranderingen", aldus Zetsche.

Voor de toekomst zet Smart nadrukkelijk in op de Amerikaanse markt, waar de auto al veelvuldig op de weg getest is. Met name het superzuinige benzineverbruik van de Smart, 1 op 20, biedt volgens Zetsche nieuwe kansen. De dieselvariant is in dat opzicht nog spectaculairder: die verbruikt slechts 3,5 liter per 100 kilometer en koppelt dat aan een lage uitstoot van 90 gram koolstofdioxide per kilometer.

De nieuwe Smart FourTwo is meer dan de eerste generatie een toonbeeld van het nieuwe autorijden. Nog steeds compact en opvallend, hoewel hij in de trend naar kleiner in dat opzicht minder opzien baart, maar het accent ligt duidelijker en zwaarder op belangrijke actuele thema's als zuinigheid, milieuvriendelijkheid, gebruiksgemak en comfort.