AMSTERDAM - Na de E, CLS, CLK, ML en R is het nu de beurt aan de S en de CL om de gesigneerde 6,2-liter V8 van AMG te verwelkomen. Terwijl er al zoiets bestaat als een S of CL 600, met een 517 pk en 830 Nm sterke V12.


Zodra de sleutel omgaat, weet je meteen dat er iets geweldigs onder de motorkap ligt

De AMG-modellen moeten vooral sportiviteit en sensatie aan de rijbeleving toevoegen. Iets waar met name de CL 63 AMG absoluut in slaagt! Exacte bedragen zijn nog niet bekend, maar als de CL 63 AMG in januari 2007 leverbaar is, zal de prijskaart een bedrag van ongeveer twee ton vermelden.

De S 63 AMG blijft daar met een richtprijs van circa 190.000 euro nét onder zitten. Uit een cilinderinhoud van 6.208 cc haalt deze V8 een maximum vermogen van 525 pk, wat neerkomt op 84,5 pk/liter.

Dikke diesel

Zodra de sleutel omgaat, weet je meteen dat er iets geweldigs onder de motorkap ligt. Stationair draaiend heb je achter het stuur eerder het idee een dikke diesel in het vooronder te hebben dan een V8. De opgegeven acceleratietijd van 4,6 tellen (0–100 km/h) lijkt niet uit de lucht gegrepen. Het zal u niet verbazen dat het de 6,2-liter V8 niet de geringste moeite kost om de naald van de snelheidsmeter naar de begrensde topsnelheid te verplaatsen. Eitje.

En vertragen doet de S 63 AMG al net zo indrukwekkend. De CL doet ondanks zijn hogere gewicht en toch wel forse wagenlengte (iets meer dan 5 meter) CL lichtvoetig aan. Hij gaat onvoorstelbaar gemakkelijk onvoorstelbaar hard. Wat een subliem onderstel en een heerlijke besturing. Qua dynamiek, weggedrag en prestaties kan de CL 63 met gemak wedijveren met duurdere sportwagens.

In dat opzicht is ‘ie dus best goedkoop. Een formidabele auto, zonder meer. En wie weet, komt er nog een CL 65 AMG, met de zesliter V12, goed voor meer dan 600 pk en 1.000 Nm. In de S ligt die motor al. Zo blijft er tóch nog iets te wensen over.