AMSTERDAM - Citroën heeft eindelijk de nieuwe Picasso onthuld. Althans, de zevenzitter. Want zoals we eerder meldden, de volgende Picasso komt in twee erg verschillende vijf- en zevenzitters.

Van de volgende Picasso te spreken doet de waarheid ook een beetje geweld aan, want het huidige model, dat trouwens voluit Xsara Picasso heet, blijft nog maar liefst drie jaar in productie. Net als Renault dat doet met de vorige Clio, zal Citroën de oude Picasso wegpromoveren tot betaalbare instapper.

Spionagefoto’s

Maar goed, de nieuwe. Zowel de vijf- als de zevenzits zijn gebaseerd op het platform van de C4. Van de vijfdeurs zijn nog geen officiële beelden vrijgegeven, maar op onze eerdere spionagefoto’s is duidelijk te zien dat Citroën heeft geprobeerd de auto een wat sportievere uitstraling mee te geven dan de zevenzits, die ondanks mooie, strakke lijnen niet geheel ontkomt aan de concessies die je nu eenmaal moet doen aan heel veel ruimte.

Statisch hart

De ’lange’ Picasso heeft een lengte van 4,59 meter, is 1,83 meter breed en 1,66 meter hoog. In het interieur is bijzondere aandacht besteed aan het zicht rondom. Dat vertaalt zich in een panoramische voorruit, grote zijruiten, smalle raamstijlen en een glazen zonnedak dat 1,04 meter lang is. Gelukkig heeft Citroën de goede smaak gehad het stuurwiel met statisch hart uit de C4 over te nemen.

Stabiel

De C4 Picasso heeft de grootste laadruimte uit zijn klasse. Wanneer de derde zitrij is neergeklapt en de tweede naar voren is geschoven is er 576 liter ruimte. De nieuwe mpv heeft pneumatische vering op de achteras. Daarmee kan met een knop in de bagageruimte de tildrempel worden verhoogd en verlaagd. Ook biedt het extra comfort voor de inzittenden en blijft het weggedrag er door stabiel, ongeacht de belading.

De zevenzitter komt deze herfst nog op de markt, de vijfzits wordt in het voorjaar van 2007 verwacht.