AMSTERDAM - Hummer overweegt de grote H1 uit productie te nemen. Het grootste model, dat zijn carrière als legervoertuig begon, verkoopt nauwelijks meer.


'De H1 is belangrijk voor het imago van het merk Hummer'

Het merk Hummer dankt zijn bestaan aan de enorme H1. In 1992 werd het legervoertuig door een grote vraag onder Amerikaanse burgers – en met name Arnold Schwarzenegger – in productie genomen. In 2002 kwam Hummer onder de vleugels van General Motors. De grootste Hummer is in Nederland nooit officieel geleverd, maar via de grijze import zijn enkele exemplaren bij ons terechtgekomen.

Imago

De nieuwe topman van Hummer, Martin Walsh, heeft in de Amerikaanse pers gezegd dat hij overweegt de productie van de H1 te stoppen. "De H2 zal op den duur de functie van vlaggenschip van het merk overnemen." Voorlopig vindt hij de H1 nog belangrijk voor het imago van het merk. Wanneer de H1 verdwijnt is dus nog niet duidelijk, maar de voortekenen zijn niet best.

Verkoop

Per jaar verkoopt Hummer nog zo’n vierhonderd exemplaren van de H1. De prijs van 140.000 dollar, een gemiddeld verbruik van 1:4,2 en de record-benzineprijs van zo’n drie dollar per gallon, dreigen de H1 de das om te doen. Na het orkaangeweld in de VS van vorig jaar en de daaropvolgende stijgende benzineprijzen, zag Hummer de verkopen van H1 met 16 procent dalen, van de kleinere H2 werd zelfs 30 procent minder verkocht.

Vorig jaar werd van de H1 nog een snellere Alpha-versie gepresenteerd. Verder zijn aan de H1 gedurende zijn levenscyclus nauwelijks veranderingen geweest. Voorlopig worden Hummer-dealers nog verplicht één exemplaar per jaar af te nemen.