AMSTERDAM - Renault presenteert de Altica concept car. Renault wil hiermee een nieuwe visie geven op de stationwagen. De praktische eigenschappen zijn gecombineerd met sportieve eigenschappen en het gebruikelijke comfort.

Renault heeft de Altica vloeiende lijnen gekregen. Daarvoor zorgen voornamelijk de panoramische voor- en achterruit. Het mozaïek-zijraam aan de achterzijde en de uitstekende achterlichten suggereren snelheid. Het dak is transparant en zorgt samen met het mozaïek aan de achterzijde voor een bijzondere lichtval in het interieur.


Het dak is transparant en zorgt samen met het mozaïek-zijraam voor een bijzondere lichtval in het interieur

In het interieur zijn vier losse stoelen geplaatst. De stuurkolom en de pedalen hebben een gemotoriseerd mechanisme waarmee ze kunnen worden aangepast aan het postuur van de chauffeur. Zodra de chauffeur plaatsneemt, komt de middenarmsteun automatisch tevoorschijn.

Vleugeldeuren

Er is gekozen om vleugeldeuren te gebruiken om de instap te vergemakkelijken. Via een centraal geplaatste knop kan worden gekozen tussen een comfort- en een sportstand. Wanneer de comfortstand wordt gekozen, geeft het display op het dashboard de snelheid weer. Aan de zijkant van het display wordt aangeduid wat de maximumsnelheid is. Als de maximumsnelheid wordt overschreden, licht het display rood op. Wanneer de sportstand wordt ingeschakeld, wordt een toerenteller en een turbodrukmeter weergegeven.


Er is gekozen om vleugeldeuren te gebruiken om de instap te vergemakkelijken

De Renault Altica is 4,27 meter lang, 1,83 meter breed en 1,36 meter hoog. Het studiemodel wordt aangedreven door een 2,0-liter 177 pk sterke dieselmotor met een maximaal koppel van 380 Nm. De auto weegt 1.300 kilo en sprint in 7,5 seconden van 0 naar 100. Voor het gemiddelde verbruik geeft Renault 5,3 liter per 100 kilometer op.