AMSTERDAM - Nissan laat op de Autoshow in Detroit de Urge Concept zien. De auto is ontstaan na een onderzoek op internet onder tweeduizend jongeren over hun ideale auto.

Prestaties en technologie: dat is wat jongeren zoeken in hun auto. Ook willen ze aan boord ruimte hebben voor hun mobiele telefoons, MP3-spelers en spelcomputers. Ook moet er ruimte zijn om vrienden mee te nemen en moet de auto niet te hard op het budget drukken. Dat wijst een door Nissan gehouden onderzoek onder jongeren op internet uit. Het resultaat is de Nissan Urge Concept.


De auto is gebouwd voor de generatie die is geboren tussen 1976 en 1996

De Urge is een minimalistische sportauto met drie zitplaatsen; de derde zitplaats is verborgen achter de voorstoelen. Nissan heeft geprobeerd om de bestuurder van de Urge zo veel mogelijk de rauwe rijsensatie van een motorfiets mee te geven. Daarom is de Urge een lichtgewicht cabriolet met opengewerkte deuren. De concept heeft dezelfde wielbasis als een 350Z maar is ruim veertig centimeter korter. Om het motorfietsgevoel te benadrukken staat de Urge op relatief smalle banden. Aan de voorzijde hebben ze de maat 195/45R19 en achteraan 225/35R20.


In het interieur is het F1-stijl stuurwiel het meest opvallende detail

Xbox

In het interieur is het F1-stijl stuurwiel het meest opvallende detail. Daarnaast is er ruimte voor twee MP3-spelers en een mobiele telefoon. Aan boord van de Urge is ook een Xbox 360 spelcomputer. Die wordt met een druk op de knop geactiveerd, waarop een scherm uit de achteruitkijkspiegel rolt. De pedalen en het stuur zijn niet meer verbonden met de bediening van de auto maar worden de bediening van de spelcomputer.

Generatie

"De auto is gebouwd voor de generatie die is geboren tussen 1976 en 1996," aldus een woordvoerder van Nissan. "Die zijn opgevoed met het spelen van computerspellen. Bijna alle 87 miljoen mensen die in die generatie vallen hebben tegen 2012 hun rijbewijs. Die willen een auto die meer kan dan alleen van a naar b rijden."