AMSTERDAM - Lotus geeft de eerste informatie vrij over het nieuwe grote model, de Europa S. De auto is dit keer geen Spartaanse sportwagen, maar een tweezits GT.

In de beste traditie van Lotus is de Europa S een lichtgewicht sportwagen. De auto weegt slechts 995 kilo; dat is bereikt door het gebruik van een aluminium chassis. Voor de carrosserie en veel botsenergie-absorberende delen is gebruikgemaakt van composiet.


De Europa S heeft in vergelijking met de Elise een grotere bagageruimte en een gemakkelijkere instap

Lotus belooft dat de Europa S in vergelijking met de Elise een grotere bagageruimte heeft en een gemakkelijkere instap omdat het chassis lager is, maar de daklijn een stuk hoger. De auto staat op een verlengde bodemplaat van de Elise. Alle Europa's hebben lederen bekleding, twee airbags en een met tapijten aangekleed interieur.

De Europa S heeft een in het midden geplaatste 2,0-liter motor met 203 pk en 263 Nm koppel. Het helpt de nieuwe Lotus aan een sprint van 0 naar 100 in 5,5 seconden en de sprint vanuit stilstand naar 160 km/u neemt zo'n 14 seconden in beslag. De maximumsnelheid is 225 km/u.

Productie

In juli 2006 start de productie van het nieuwe model. Niet in Maleisië bij moederbedrijf Proton, zoals geruchten deden geloven, maar gewoon bij de thuisbasis in het Britse Hethel. Op alle markten waar Lotus aanwezig is, wordt de Europa S aan het programma toegevoegd. Amerika en Canada blijven echter verstoken van het model.

Voor Groot-Brittannië geeft Lotus een vanafprijs op van 49.000 pond. In die klasse vallen daar ook de Jaguar XK8, Corvette C6 en de nieuwe Marcos TSO. Over enige tijd wordt het Lotus-programma gecompleteerd met een opvolger van de Esprit. Die grote sportwagen met potente V8, wordt het vlaggenschip van Lotus.