AMSTERDAM - "Rijplezier gebaseerd op een gevoel van visuele en fysieke waarnemingen", dat is volgens Citroën de filosofie achter het nieuwe studiemodel; de C-Airplay.


Het licht komt niet alleen door de ramen en het panoramadak, maar ook door ruitjes in de onderzijde van de portieren De Citroën C-Airplay die komend weekeinde debuteert op de Bologna Motor Show is 3,30 meter lang, 1,68 breed en 1,39 meter hoog. De wielbasis bedraagt 2,23 meter. Daarmee is hij zelfs nog iets kleiner dan Citroëns nieuwe junior, de C1. In de C-Airplay is ruimte voor twee inzittenden en hun bagage.

Contrast

De ontwerpers hebben geprobeerd de auto een gestroomlijnd uiterlijk te geven. Volgens zijn scheppers draagt daar het sterk gewelfde uiterlijk aan bij. "Licht, lucht en kleuren spelen een belangrijke rol bij de binnen- en buitenkant van de auto", zegt Citroën. Het rode interieur contrasteert met de witte kleur van de carrosserie.

Panoramadak

Buitenlucht komt de auto binnen door een ventilatiesysteem dat direct in verbinding staat met de buitenlucht. Het licht komt niet alleen door de ramen en het panoramadak, maar ook door ruitjes in de onderzijde van de portieren. De opvallend hoge voorruit, loopt direct door in het glazen dak.

Het studiemodel is voorzien van een 110 k HDI-motor en een Sensodrive versnellingbak. Ook is de nieuwe Start & Stop-technologie aan boord, waarbij de auto in stationaire toestand afslaat en bij het opnieuw aanraken van het gaspedaal weer aanslaat.