Logo NU.nlNU.nl
  • Voorpagina
  • Net binnen
  • Populair
  • Algemeen
  • Economie
  • Sport
  • Media en Cultuur
  • Achterklap
  • Shop
  • Voorpagina
    • Net binnen
    • Meest gelezen
    • Oorlog Oekraïne
    • Binnenland
    • Buitenland
    • Algemeen
    • Politiek
    • Video
    • Podcast
    • Weer
    • Regio
  • Economie
    • Klimaat
    • Tech
    • Wonen
    • Geld
    • Werk
    • Auto
    • Aandelen
  • Sport
    • Voetbal
    • Formule 1
    • Scorebord
    • Sportspellen
  • Media en cultuur
    • Films en series
    • Muziek
    • Boek en cultuur
    • Media
    • Achterklap
    • Koningshuis
    • TV gids
  • Overig
    • Spellen
    • Kind en Gezin
    • Dieren
    • Eten en drinken
    • Gezondheid
    • NUcheckt
    • Opmerkelijk
    • Thuis
    • Vakantie
    • Wetenschap
    • Over NU.nl
    • NUfolder
    • NUshop
    • Tickets
Dinsdag 7 februari 2023 | Het laatste nieuws het eerst op NU.nl
Renault maakte van de Espace een raceauto met tiencilinder motor en 830 pk.

Formule 1-techniek in gewone auto's: het kán wel

Door AutoWeek

23 jan 2023 om 21:34Update: 14 dagen geleden
nujij comment42 reacties
Delen via WhatsAppWhatsAppDelen via FacebookFacebookDelen via TwitterTwitterDelen via LinkedInLinkedInDelen via E-mailE-mail
De prestaties van Max Verstappen zijn niet te vergelijken met het rijgedrag van de doorsnee automobilist. Maar zo af en toe passen autofabrikanten de techniek uit de Formule 1 wel toe in gewone auto's. Al was het maar om het sportieve imago van het merk op te poetsen.

Renault Espace F1 (1994)

Foto: Autoweek

De Renault Espace is de multifunctionele gezinsauto die eind vorige eeuw door zijn originele design, ruimte en innovatieve interieur erg opviel. In 1994, in de hoogtijdagen van de samenwerking van Renault met F1-team Williams, liet de autofabrikant de Espace een spectaculaire metamorfose ondergaan. Het uiterlijk werd opgepompt, alsof het een bezoekje aan de sportschool had gebracht. Vervolgens werd dit spannende jasje op de technische basis van de raceauto van F1-wereldkampioen Alain Prost geplaatst. Resultaat: een gezinsbusje met een ruim 830 pk sterke V10 tussen de achterstoelen.

Ford Transit Supervan 2 (1984)

Foto: AutoWeek

Het idee van Renault was niet nieuw: in 1971 schroefde Ford al het koetswerk van een Transit op de GT40 Le Mans-racewagen. De Transit-body was dit keer niet van staal, maar van koolstofvezel.

Alfa Romeo 164 Pro Car (1988)

Het idee klonk veelbelovend. Als voorprogramma van de Formule 1 een race met auto's die op straatauto's lijken, maar onderhuids pure racewagens zijn: de zogenaamde silhouetracers. Alfa Romeo stoomde voor deze Pro Car-serie samen met Brabham een lichtgewicht 164-body en -chassis klaar, waar hun eigen 3.5 V10 motor onder schuilging. Maar het bleef bij mooie plannen en twee prototypes.

Ferrari F50 (1995)

Foto: AutoWeek

Een auto met F1-genen die wél in productie ging, was de Ferrari F50. Het kloppend hart is een 4,7-liter V12 van 520 pk. Dat was een afgeleide van de 3.5 V12 motor die in 1990 dienstdeed in de F1-auto van coureurs Alain Prost en Nigel Mansell.

BMW M5 (2005)

Foto: AutoWeek

BMW heeft in de loop der jaren knappe Formule 1-motoren gebouwd. In de E60-generatie van de M5 (de sportiefste variant van de 5-serie) vind je onder de kap een mooi aandenken aan de V10, een tiencilinder benzinemotor die de Duitsers in de jaren nul leverden aan het Britse F1-team Williams. Het slagvolume groeide in de straatauto van 3 naar 5 liter. Volgens AutoWeek was dit misschien niet de beste M5 aller tijden, wel een van de intrigerendste.

Porsche Carrera GT (2003)

Foto: AutoWeek

Waar haalde Porsche in 2003 voor de Carrera GT ineens een V10 vandaan? In elk geval niet uit een bestaand model uit het Porsche-aanbod van dat moment. Nee, die 5,7-liter tiencilinder kwam uit de auto die Porsche destijds inzette voor de 24 uursraces van Le Mans. Het was een doorontwikkeling van de motor die begin jaren negentig werd gebouwd voor het Footwork/Arrows F1-team, maar daar weinig succesvol was. En zo kwam die racemotor ineens binnen het bereik van de gewone autokoper, al moest die natuurlijk wel behoorlijk wat centen hebben.

Yamaha OX99-11 (1992)

Foto: AutoWeek

Dit is eigenlijk een F1-auto met het koetswerk van een sportwagen en de cockpit van een straaljager erop. Een koolstofvezel chassis biedt plaats aan de 3,5-liter V12 die Yamaha destijds aan het F1-team van Brabham leverde. Het project strandde in 1994 na drie prototypes.

Deze inhoud kan helaas niet worden getoondWij hebben geen toestemming voor de benodigde cookies. Aanvaard de cookies om deze inhoud te bekijken.
Beeld: Autoweek
nujij comment42 reacties
Delen via WhatsAppWhatsAppDelen via FacebookFacebookDelen via TwitterTwitterDelen via LinkedInLinkedInDelen via E-mailE-mail

Lees meer over:

Auto's


Aanbevolen artikelen


NUjij-reacties

nujij comment42 reacties

Net binnen

  • 05:11
    NU+Nazaten tot slaaf gemaakten over gratis DNA-onderzoek: 'Eindelijk meer weten'
  • 05:04
    WK voor clubs nu nog een bescheiden feestje: zo werkt het toernooi
  • 05:03
    Cao-conflict in streekvervoer zit muurvast: 'Het geld is er gewoon niet'
  • 05:02
    NU+Is de sociale huurder vergeten bij de afbouw salderingsregeling zonnepanelen?

Meest gelezen

  • 1
    Oudste kinderen van Jan des Bouvrie mogen beslag leggen op familievilla
  • 2
    Slim omgaan met stroomverbruik gaat in de toekomst veel opleveren
  • 3
    Astronomen ontdekken planeet buiten ons zonnestelsel waar kans is op leven
  • 4
    Nu ruim 3.700 doden in Syrië en Turkije door aardbevingen, vrees voor veel meer
  • 5
    Waarom Syrië en vooral Turkije vaker te maken krijgen met (zware) aardbevingen


Nieuwsvideo's

  • Inwoners Den Haag brengen massaal kleding voor slachtoffers aardbeving
    Inwoners Den Haag brengen massaal kleding voor slachtoffers aardbeving
  • Oranjes doen mee aan rampoefening op Sint Maarten
    Oranjes doen mee aan rampoefening op Sint Maarten
  • Passagier filmt hoe vliegtuigmotor vlammen spuwt in Thailand
    Passagier filmt hoe vliegtuigmotor vlammen spuwt in Thailand
  • Zoekacties in aardbevingsgebied in volle gang
    Zoekacties in aardbevingsgebied in volle gang

  • Voorpagina
  • Economie
  • Sport
  • Media en cultuur
  • Overig
  • Voorpagina
    • Net binnen
    • Meest gelezen
    • Oorlog Oekraïne
    • Binnenland
    • Buitenland
    • Algemeen
    • Politiek
    • Video
    • Podcast
    • Weer
    • Regio
  • Economie
    • Klimaat
    • Tech
    • Wonen
    • Geld
    • Werk
    • Auto
    • Aandelen
  • Sport
    • Voetbal
    • Formule 1
    • Scorebord
    • Sportspellen
  • Media en cultuur
    • Films en series
    • Muziek
    • Boek en cultuur
    • Media
    • Achterklap
    • Koningshuis
    • TV gids
  • Overig
    • Spellen
    • Kind en Gezin
    • Dieren
    • Eten en drinken
    • Gezondheid
    • NUcheckt
    • Opmerkelijk
    • Thuis
    • Vakantie
    • Wetenschap
    • Over NU.nl
    • Copyright
    • Disclaimer
    • Privacy en cookiebeleid
    • Adverteren
    • Werken bij NU.nl
    • Verzekeringvergelijker
    • Cookie instellingen
  • Over NU.nl
  • Copyright
  • Disclaimer
  • Privacy en cookiebeleid
  • Adverteren
  • Werken bij NU.nl
  • Verzekeringvergelijker

Volg ons op:

©2023 DPG Media B.V. – alle rechten voorbehouden