Logo NU.nlNU.nl
  • Voorpagina
  • Net binnen
  • Populair
  • Algemeen
  • Economie
  • Sport
  • Media en Cultuur
  • Achterklap
  • Shop
  • Voorpagina
    • Net binnen
    • Meest gelezen
    • Oorlog Oekraïne
    • Binnenland
    • Buitenland
    • Algemeen
    • Politiek
    • Video
    • Podcast
    • Weer
    • Regio
  • Economie
    • Klimaat
    • Tech
    • Wonen
    • Geld
    • Werk
    • Auto
    • Aandelen
  • Sport
    • Voetbal
    • Formule 1
    • Scorebord
    • Sportspellen
  • Media en cultuur
    • Films en series
    • Muziek
    • Boek en cultuur
    • Media
    • Achterklap
    • Koningshuis
    • TV gids
  • Overig
    • Spellen
    • Kind en Gezin
    • Dieren
    • Eten en drinken
    • Gezondheid
    • NUcheckt
    • Opmerkelijk
    • Thuis
    • Vakantie
    • Wetenschap
    • Over NU.nl
    • NUfolder
    • NUshop
    • Tickets
Vrijdag 27 januari 2023 | Het laatste nieuws het eerst op NU.nl
Door de nieuwe overheidsmaatregel kunnen werknemers meer dan ooit gedwongen worden tot een elektrische auto van de zaak, in plaats van plug-in hybrides of benzineversies.

Kosten voor opladen elektrische auto rijzen de pan uit

Door Jan Lemkes

25 okt 2022 om 05:32Update: 3 maanden geleden
nujij comment2.4K reacties
Delen via WhatsAppWhatsAppDelen via FacebookFacebookDelen via TwitterTwitterDelen via LinkedInLinkedInDelen via E-mailE-mail
Wat betekenen de gestegen stroomtarieven voor het opladen van je elektrische auto? Hoeveel kost elektrisch rijden nou echt per kilometer? Spoileralert: het is lang niet meer zo goedkoop als voorheen.

Bij de stroomtarieven die tot vorig jaar golden, was elektrisch rijden ronduit goedkoop. Gaan we uit van een tarief van 22 cent per kilowattuur (kWh) en een vrij stevig stroomverbruik van 20 kWh per 100 kilometer, dan kost het rijden met een EV je 4,4 cent per kilometer aan stroom. Vergelijk dat maar eens met een benzineauto, die zelfs met de nu ondenkbare benzineprijs van 1,50 per liter al 10 cent per kilometer aan brandstof kost.

Inmiddels zijn zowel de brandstofprijzen als de stroomprijzen sterk gestegen. Hoe zuur de prijs aan de pomp ook is, bij stroom loopt het helemaal de spuigaten uit. Volgens statistiekbureau CBS lag de prijs van energie in september maar liefst 200 procent hoger dan vorig jaar.

Wie nu een variabel contract heeft, betaalt voor stroom tussen de 60 en 70 cent per kWh. Uitgaande van 65 cent kost de elektrische auto met het genoemde verbruik ineens 13 cent per kilometer. Dat is grofweg hetzelfde als een benzineauto die met een gemiddelde pompprijs van euro 1,967 (CBS, vorige maand) 1 op 15 rijdt.

Vooral de tarieven voor snelladen zijn enorm gestegen

Als de EV tijdens een langere rit leeg raakt, moet er worden uitgeweken naar een snellader. Deze laders 'pompen' in een half uur vaak voldoende stroom in een auto om weer door te kunnen. Maar de uitbaters ervan hebben de tarieven in de afgelopen maanden zonder uitzondering flink verhoogd. Het Nederlandse Fastned, van de bekende gele installaties bij tankstations, ging van 59 cent per kWh in 2021 naar 83 cent nu.


De tarieven bij de Tesla Superchargers stegen van 23 naar 73 cent per kWh.

De Tesla Superchargers stegen nog meer in prijs: van een zeer gunstige 23 cent eerder, naar 73 nu. Wie wil laden met een auto van een ander merk dan Tesla, is zelfs 84 cent per kWh kwijt. Andere voorbeelden: een kWh uit een snellader van Shell Recharge steeg in een paar maanden tijd van 35 naar 68 cent per kWh. Het Europa-brede Ionity verhoogde zijn tarieven naar 79 cent per kWh.

Bij 80 cent per kWh rijdt de auto uit ons voorbeeld ineens voor 16 cent per kilometer. Ter vergelijking: zelfs met een literprijs van bijna 2 euro kun je dat evenaren door met een benzineauto zuiniger te rijden dan op 12,3, wat met de meeste auto's een zeer haalbare kaart is.

Doe er iets aan, met zonnepanelen of korting

Het is dus niet zo gek dat bestuurders van een elektrische auto de laatste tijd steeds vaker smalende blikken krijgen op verjaardagen. Toch vertellen de bovenstaande rekensommen lang niet het hele verhaal. Ten eerste is er een aanzienlijke groep huishoudens met een ouder energiecontract en dus lagere, vaste tarieven. Ook zonnepanelen kunnen een grote rol spelen in het terugdringen van de energiekosten thuis, wat dan uiteraard ook direct voordeel oplevert voor de elektrische auto.

Bovendien worden snelladers zelden gebruikt om een auto helemaal op te laden. In plaats daarvan volstaat meestal een korte tussenstop om het einddoel te halen, zodat de gemiddelde energieprijs per rit toch weer lager uitvalt. Daarnaast is het vaak mogelijk om korting te krijgen, bijvoorbeeld via abonnementen en laadpassen.

Wie vaak bij Fastned staat, kan voor 11,99 per maand rekenen op 30 procent korting. Wie gebruikmaakt van een laadpas van het Duitse Maingau, betaalt 'slechts' 59 cent per kWh. En zo zijn er meer manieren om goedkoper uit te zijn bij de snellader.

Ook bij FastNed zijn de prijzen flink gestegen.
Foto: FastNed

Elektrisch rijden is niet meer vanzelfsprekend goedkoper

Wie niet thuis kan of wil laden, is voor regulier opladen aangewezen op openbare laadpalen. Dat was tot de prijsstijgingen altijd iets duurder dan 'thuis', maar tegenwoordig ligt dat anders. De prijzen aan openbare laadpalen in bijvoorbeeld woonwijken zijn aanzienlijk minder hard gestegen dan de prijzen bij energieleveranciers of snelladers. Al zijn er ook hier grote verschillen tussen aanbieders en laadpassen.

Met de veelgebruikte Shell Recharge-pas ben je nu (oktober 2022) bij vrijwel elke openbare laadpaal 40 cent per kWh kwijt. Dat komt met 20 kWh per 100 km neer op 8 cent per kilometer. Ter vergelijking: met een benzineauto moet je dan bij een literprijs van krap 2 euro bijna 1 op 25 rijden, wat bij de meeste auto's niet haalbaar is. Kortom: elektrisch rijden kan nog steeds veel voordeliger zijn, maar het is niet meer zo goedkoop als voorheen.

Deze inhoud kan helaas niet worden getoondWij hebben geen toestemming voor de benodigde cookies. Aanvaard de cookies om deze inhoud te bekijken.
Beeld: Ionity
nujij comment2.4K reacties
Delen via WhatsAppWhatsAppDelen via FacebookFacebookDelen via TwitterTwitterDelen via LinkedInLinkedInDelen via E-mailE-mail

Lees meer over:

EconomieAuto's

NUjij: Uitgelichte reacties

M3e46
Autosport ingenieur
25 okt 2022 om 07:13
Hoezo ook echt de "smalende blikken op een verjaardag"? Dat zegt meer over degene die die blik aanneemt dan de auto van de ander. Ik ben absoluut nog niet van plan om een EV te kopen maar ik kan wel begrijpen waarom iemand dat wel zou willen. Ik denk ook niet dat dit artikel als een verrassing komt. Koop en rij lekker wat bij je huidige situatie past maar vooral; wat je wilt. Laat elkaar daar lekker van genieten.
Respect: 👍 170Reacties: 💬 19
Reageer
nujij commentBekijk alle reacties


Aanbevolen artikelen


NUjij-reacties

nujij comment2.4K reacties

Net binnen

  • 15:32
    Blake Lively speelt hoofdrol in verfilming bestseller It Ends With Us
  • 15:21
    Slot denkt dat trainers van topclubs tegenwoordig sneller onder druk staan
  • 15:20
    Djokovic neemt het op voor zijn vader: 'Door misinterpretaties flink geëscaleerd'
  • 15:12
    VideoLibanezen verbranden Nederlandse vlag na verscheuren koran

Meest gelezen

  • 1
    Ajax ontslaat trainer Schreuder na slechtste reeks in 58 jaar
  • 2
    Amalia's eerste werkbezoek: vertrekt ondanks bedreiging naar Caribisch gebied
  • 3
    Tadic vindt dat Ajacieden Schreuder in de steek hebben gelaten tegen Volendam
  • 4
    Hertenkampen gaan komende jaren verdwijnen: kabinet houdt vast aan verbod
  • 5
    Nederlander die al 39 jaar mogelijk onterecht vastzit in VS komt niet eerder vrij


Nieuwsvideo's

  • Jongen na zes dagen op zee bevrijd uit container in Maleisië
    Jongen na zes dagen op zee bevrijd uit container in Maleisië
  • Met de M1 Abrams-tanks haalt Oekraïne ook logistieke problemen binnen
    Met de M1 Abrams-tanks haalt Oekraïne ook logistieke problemen binnen
  • Turkse bus met passagiers rijdt het water in
    Turkse bus met passagiers rijdt het water in
  • Zo ziet de nieuwe ondergrondse fietsenstalling bij Amsterdam CS eruit
    Zo ziet de nieuwe ondergrondse fietsenstalling bij Amsterdam CS eruit

  • Voorpagina
  • Economie
  • Sport
  • Media en cultuur
  • Overig
  • Voorpagina
    • Net binnen
    • Meest gelezen
    • Oorlog Oekraïne
    • Binnenland
    • Buitenland
    • Algemeen
    • Politiek
    • Video
    • Podcast
    • Weer
    • Regio
  • Economie
    • Klimaat
    • Tech
    • Wonen
    • Geld
    • Werk
    • Auto
    • Aandelen
  • Sport
    • Voetbal
    • Formule 1
    • Scorebord
    • Sportspellen
  • Media en cultuur
    • Films en series
    • Muziek
    • Boek en cultuur
    • Media
    • Achterklap
    • Koningshuis
    • TV gids
  • Overig
    • Spellen
    • Kind en Gezin
    • Dieren
    • Eten en drinken
    • Gezondheid
    • NUcheckt
    • Opmerkelijk
    • Thuis
    • Vakantie
    • Wetenschap
    • Over NU.nl
    • Copyright
    • Disclaimer
    • Privacy en cookiebeleid
    • Adverteren
    • Werken bij NU.nl
    • Verzekeringvergelijker
    • Cookie instellingen
  • Over NU.nl
  • Copyright
  • Disclaimer
  • Privacy en cookiebeleid
  • Adverteren
  • Werken bij NU.nl
  • Verzekeringvergelijker

Volg ons op:

©2023 DPG Media B.V. – alle rechten voorbehouden