Nooit meer gedoe met kabels en stekkers: het draadloos opladen van een elektrische auto, oftewel inductieladen, is de droom van veel elektrische rijders. De Zweedse stad Göteborg wil in 2030 CO2-neutraal zijn en pakt door. Met elektrische bussen, taxi’s en veerboten, met deeldiensten, slimme bezorgdiensten én met inductieladen.

Taxichauffeur Alex Gonimar rolt zijn elektrische Volvo over de blauwe plaat die in het wegdek van de parkeerplaats verwerkt is. Het beeld van de 360-graden-camera in zijn auto laat hem precies zien waar hij moet stoppen. Dan begint het spektakel. Als bij toverslag zuigt zijn XC40 Recharge stroom uit de bodem: draadloos, met een vermogen van 40 kW.

Inductief opladen is de naam van deze technologie. Het is bekend van elektrische tandenborstels en ook van mobiele telefoons, waarbij je de telefoon op een oplaadstation legt.

Volvo werkt samen met Momentum Dynamics in de buurt van Philadelphia. De Amerikanen ontwikkelen de oplaadtechnologie die kan worden geïnstalleerd in de auto en in de weg. Energiebedrijf Göteborg Energi is verantwoordelijk voor de stroomvoor­ziening en Vattenfall voor de facturering. De 'laadpads' herkennen de auto automatisch, zodat de bestuurder geen creditcard of smartphone-app nodig heeft om het laadproces te starten. "Alles verloopt veel makkelijker", zegt taxichauffeur Alex Gonimar. Telkens als hij op een klant wacht, voegt hij nu automatisch een paar kilowattuur toe.

Bij deze Volvo werkt het zelfs met een afstand van slechts enkele centimeters tussen de auto en het wegdek. De ervaringen van Gonimar maken deel uit van een groter geheel: een praktijktest voor de stad van de toekomst.

Het beeld van de 360-graden-camera in zijn auto laat de taxichauffeur precies zien waar hij moet stoppen.

Het beeld van de 360-graden-camera in zijn auto laat de taxichauffeur precies zien waar hij moet stoppen.
Het beeld van de 360-graden-camera in zijn auto laat de taxichauffeur precies zien waar hij moet stoppen.
Foto: AutoWeek

'Mobiliteit moet slimmer en efficiënter'

In 2030 wil Göteborg (met een miljoen inwoners de op één na grootste stad van Zweden) klimaatneutraal zijn. "In 2021 hebben we drie stadsdelen geselecteerd waar we verschillende ideeën op de proef stellen", vertelt Jonas Eriksson van de af­deling economische ontwikkeling van de stad. De medewerkers van de stad noemen hun experimentele wijken Green City Zones.

Eriksson is vanmorgen naar zijn afspraak gereden in zijn elektrische Volkswagen ID.4, maar gewoonlijk pakt hij de fiets. Hij staat voor een diorama, een driedimensionaal beeld van de stad. Daarop zijn nieuwe hoogbouw en nieuwe bruggen te zien. Göteborg wil groeien. "In 2040 zal de stad er 120.000 inwoners bij hebben gekregen, maar als er meer mensen hierheen verhuizen, kunnen we niet in hetzelfde tempo het aantal verkeersdeelnemers in de stad verhogen", concludeert Eriksson. "Er is dus verandering nodig. Elektrificatie is daarbij één aspect. Maar tegelijk moet de mobiliteit efficiënter en slimmer worden."

Neem koeriersdiensten: in Göteborg wordt gedacht aan logistieke hubs aan de rand van de stad. Alle goederen voor de stad kunnen daar worden geleverd. Het laatste stukje (de zogenaamde 'last mile') naar de klant wordt met een elektrisch bestelbusje afgelegd. Dus rijdt niet elke leverancier met zijn eigen voertuig, zoals nu het geval is. Ook distributie van bederfelijke waar, zoals voedsel en bloemen, wordt in de toekomst meer in netwerken opgenomen. "Er zijn al veel verkeersgegevens verzameld. Nu moeten we die op een intelligente wijze gebruiken", zegt Eriksson. "We moeten de mobiliteit digitaliseren."

“Verandering is mogelijk. Zelfs binnen een paar jaar.”
Jonas Eriksson, afdeling economische ontwikkeling Göteborg

Elektrische scooters zijn leuk, maar er rijden niet minder auto's

Het probleem: tot nu toe hebben nieuwe vormen van mobiliteit vaak niets vervangen, maar alleen maar meer vervoermiddelen toegevoegd. "Een goed voorbeeld daarvan zijn de elektrische scooters", aldus Eriksson. Die rijden er volop in Göteborg, maar hebben het autogebruik amper verminderd. De doelstellingen van de Zweden zijn ambitieus, maar wel haalbaar, daarvan zijn de stadsplanners overtuigd. "Wij als stad kunnen het doel bepalen. We hebben de particuliere sector nodig om het uit te voeren", zegt Eriksson.

De gevolgen voor autobezitters

Wat betekenen al deze plannen voor autobezitters? Mag je na 2030 nog steeds met je auto met verbrandingsmotor door Göteborg rijden? Eriksson: "Wij hopen dat er geen reden meer zal zijn om dat te doen. In elk geval is de acceptatie van elektrische auto's nu groot. In 2007 waren er in heel Zweden 125 elektrische auto's. Vandaag de dag zijn het er 300.000, en dat in vijftien jaar tijd. Dus verandering is mogelijk, zelfs binnen een paar jaar."

Meer inwoners, dezelfde vervoersruimte: je kunt er gewoon niet omheen dat iedereen zijn mobiliteit heroverweegt, stelt Eriksson. "Natuurlijk, veel mensen zijn afhankelijk van een auto, maar andere mensen weer niet. En dus moet iedereen zich afvragen: kan ik misschien meer fietsen? Kan ik gebruik gaan maken van een deeldienst? Zo niet, kan ik dan overstappen op een elektrische auto?"