Wie dacht dat de dieselauto in Nederland helemaal uit de gratie is, heeft het mis. In sommige provincies is er nog steeds veel vraag naar auto's met zo'n olie gestookte verbrandingsmotor, blijkt uit een rondgang van AutoWeek.

Autofabrikanten buitelen over elkaar heen om hun handen van de diesel af te trekken. Ze willen niet langer in deze technologie investeren. En in korte tijd meldden veel merken zelfs dat ze helemaal met de nieuwverkoop van diesels willen stoppen.

Nieuwe auto's worden in Nederland tegenwoordig vooral verkocht als auto van de zaak. Daar is de elektrische auto en plug-inhybride flink in opkomst en dat gaat ten koste van de dieselauto. Maar hoe zit het eigenlijk op de occasionmarkt?

Nederland is nooit een groot dieselland geweest. De hogere aanschafprijs en de flinke wegenbelasting stuwden het omslagpunt bij nieuwe auto's flink omhoog. Je moest ergens tussen de 20.000 en 30.000 kilometer per jaar rijden wilde je er voordeel uit halen. Dus werd een nieuwe diesel vooral populair bij de zakelijke rijder die veel kilometers aflegt.

Bij tweedehands auto's lag dat anders. Voor particuliere kopers bleek een gebruikte diesel soms juist heel interessant. Zeker in de afgelopen jaren bleek dat de aanschafprijs vaak lager was dan van een vergelijkbare benzine­auto. En zo ging het omslagpunt voor de particuliere rijder een flink stuk omlaag.

Diesel in het verdomhoekje

Vandaag de dag begint niet alleen de dieselprijs akelig dicht naar de benzineprijs te lopen, maar zit de dieselmotor ook om andere redenen in het verdomhoekje. Het schandaal rond de sjoemelsoftware, waarbij Volkswagen het voortouw nam, heeft hem de das omgedaan. De diesel bleek helemaal niet zo zuinig en schoon als de autofabrikanten hadden beloofd.

Daarnaast is de dieselmotor door alle emissiebeperkende aanpassingen een ingewikkeld stuk techniek geworden, waarin je regelmatig moet investeren wat betreft onderhoud en reparaties. Betekent dit dat bij 's lands occasionpaleizen de diesels blijven staan? Het is maar net aan wie je het vraagt, blijkt uit het onderzoek van AutoWeek.

“Het is natuurlijk gek dat auto’s die bij ons vanwege het milieu niet meer mogen in andere landen nog volop worden verkocht.”
Leon Zoetemelk, sales manager Autobedrijf Tanis

Oudere diesels gaan vaak naar Oost-Europa

Leon Zoetemelk, salesmanager bij Autobedrijf Tanis in Waddinxveen, midden in het ­Groene Hart en ingeklemd tussen de grote steden, moet eerst even diep zuchten. "Ik heb er hier nog twee staan, maar er is totaal geen vraag naar. Het omslagpunt van een diesel ligt bij de 25.000 kilometer, maar er is geen particulier die dat rijdt."

"Als er diesels worden verkocht, is dat via de internationale veilingen. Jonge auto's verdwijnen naar de landen om ons heen. In België, Duitsland en Frankrijk zijn de vaste lasten voor een diesel even hoog als voor een benzineauto. De oudere diesels gaan vaak naar Oost-Europa, al wordt de dieselmarkt in veel van die ver-weg-landen ook al afgeknepen. Het is natuurlijk gek dat auto's die bij ons vanuit milieuoogpunt niet meer mogen daar nog volop worden verkocht", vindt Zoetemelk. Een uitzondering is er ook. "Laatst verkocht ik een heel mooie BMW 320d aan iemand die in Doetinchem woont. Het zou best eens kunnen dat mensen die ­buiten de Randstad wonen, vaker met een diesel rijden."

Vooral buiten de Randstad blijkt diesel nog steeds populair

Dat is voor de redactie van AutoWeek het signaal om eens te gaan bellen met bedrijven in de buitengebieden. In Harderwijk is Seldenrijk een groot occasionbedrijf. Van de meer dan vierhonderd auto's die Seldenrijk in zijn voorraad heeft staan, is nog een kwart diesel. "Diesels verkopen nog als ­vanouds en we zijn ­zeker niet bang om ze in te kopen", vertelt Mark Jonker, die zich bezighoudt met de verkoop en het klantcontact.

"Er is nog een grote groep mensen die een diesel geen enkel probleem vindt. Jonge diesels verkopen we vooral aan zakelijke klanten. De taximarkt is bijvoorbeeld nog een dankbaar afzetkanaal. Maar ook ­particulieren rijden nog graag dieselauto's, ­vooral omdat die goedkoper in aanschaf zijn dan benzineauto's. Dat drukt het omslagpunt", zegt Jonker.

Jonker geeft aan dat ook de exportmarkt levendig is. "Het gaat daarbij vooral om de gangbare modellen. Golfjes, 3-series en Audi's A4 zijn overal populair. Als er bijvoorbeeld een Volvo V40 D2 uit 2013 met een lage kilometerstand binnenkomt, is die zowel op de Nederlandse markt als op de exportmarkt in trek. Die is echt zó weg."

Limburgers zijn het minst geïnteresseerd in diesel

En inderdaad: een blik op de cijfers van occasionportaal AutoTrack leert dat de zoekopdrachten voor occasions in de verschillende delen van het land verschillen. In de meeste provincies betreft nog maar 11 tot 12 procent van de zoekopdrachten een diesel. Opvallend daarbij is dat Limburg het laagste scoort. Daar zoekt nog maar 8,6 procent een diesel als volgende auto. Maar in het noorden van het land zie je dat in Groningen en Friesland het aandeel nog 19 procent ­bedraagt. Daar blijkt diesel dus inderdaad nog steeds onverminderd populair.