Ga naar de inhoud Logo NU.nl
  • Voorpagina
  • Net binnen
  • Populair
  • Algemeen
  • Economie
  • Sport
  • Media en Cultuur
  • Achterklap
  • Shop
  • Voorpagina
    • Net binnen
    • Meest gelezen
    • Oorlog Oekraïne
    • Binnenland
    • Buitenland
    • Algemeen
    • Politiek
    • Uit andere media
    • Video
    • Podcast
    • Weer
  • Economie
    • Klimaat
    • Tech
    • Wonen
    • Geld
    • Werk
    • Auto
    • Aandelen
  • Sport
    • Voetbal
    • Formule 1
    • Scorebord
    • Sportspellen
  • Media en cultuur
    • Films en series
    • Muziek
    • Boek en cultuur
    • Media
    • Achterklap
    • Koningshuis
    • TV gids
  • Overig
    • Dagelijks leven
    • Het Woord
    • Kind en Gezin
    • Dieren
    • Eten en drinken
    • Gezondheid
    • NUcheckt
    • Opmerkelijk
    • Wetenschap
    • Spellen
    • Over NU.nl
    • NUfolder
    • NUshop
    • Tickets
Zondag 24 september 2023 | Het laatste nieuws het eerst op NU.nl
Weer, helder 20° TV GidsLive voetbalwedstrijden 14 liveVerkeersinformatie 30 kmBeursinformatie 730.09
Dethleffs caravan

Hoe duurzaam is jouw camper of caravan eigenlijk?

Door Igor Stuifzand

27 jun 2022 om 22:11 Update: een jaar geleden
Reacties op dit nieuwsbericht56 reacties
Delen via WhatsAppDelen via WhatsAppWhatsAppDelen via FacebookDelen via FacebookFacebookDelen via TwitterDelen via TwitterTwitterDelen via LinkedInDelen via LinkedInLinkedInDelen via E-mailDelen via E-mailE-mail
Duurzaamheid is momenteel misschien wel het belangrijkste agendapunt van de auto-industrie. Verschillende merken werken hard aan het behalen van wettelijk opgelegde groene eisen. Nieuwe modellen die over hun gehele levenscyclus CO2-neutraal zijn, vormen voor de gehele sector het uiteindelijke doel. De kampeersector op dit gebied bevindt zich nog maar aan het prille begin.

Automerken zetten op allerlei manieren in op duurzaamheid. De een heeft vegan leer, de ander stoelbekleding van afgedankte visnetten. Tapijt dat is gemaakt van gerecyclede petflessen of dashboardbekleding en autogordels van oude spijkerbroeken is ook niet ongebruikelijk.

De grote camper- en caravanmerken hebben wel iets anders aan hun hoofd, zegt Jos Mark van de website Campingtrend.nl. "Vanwege de tekorten op het gebied van onderdelen en grondstoffen staan fabrikanten momenteel voor hele andere grote uitdagingen. Bij veel toeleveranciers loopt de productie grote vertraging op. Daardoor wordt de levertijd van nieuwe campers en caravans steeds langer en zullen consumenten geconfronteerd worden met steeds hogere prijzen. Beslist een hoofdpijndossier voor de sector."

Fabrikanten handelen ook naar de vraag uit de markt of het gebrek daaraan. "Er is nog maar heel weinig vraag naar campers met hybridetechniek of elektrische aandrijving", zegt Mark. "De meeste kopers zien vooral beperkingen, zoals het extra gewicht of de kleine actieradius die de techniek met zich meebrengt. Op dit moment laat de infrastructuur voor elektrische voertuigen in het buitenland soms veel te wensen over."

Met een grote alkoof-, halfintegraal- of integraalcamper zit je namelijk algauw aan een gewicht van 3.500 kilo, waarvoor je nog een B-rijbewijs voor een personenauto kunt gebruiken. Kom je boven dat gewicht, dan mag de camper alleen worden bestuurd als je een vrachtwagenrijbewijs hebt.

  • Elektrische auto met caravan is vaak te zwaar voor je rijbewijs: dit kun je doen
    Zie ookElektrische auto met caravan is vaak te zwaar voor je rijbewijs: dit kun je doen

Elektrische campers uit Nederland

Wanneer de automerken komen met elektrische bedrijfswagens die de grootste bezwaren op het gebied van gewicht en bereik wegnemen, wordt het voor de campermerken vanzelf aantrekkelijk om naast de gebruikelijke modellen met dieselmotor ook een deels of volledig geëlektrificeerd alternatief te bieden.

Wie nu al op elektrische kampeervakantie wil, kan terecht bij Tonke. Dit bedrijf bouwt de Mercedes EQV om tot kampeerbus. Het Nederlandse Fixxter doet hetzelfde met de bestelbusjes Peugeot e-Partner en Opel Vivaro-e. De e-Fixxter is er in twee lengte-uitvoeringen en heeft volgens de makers een volledig elektrische actieradius van zo'n 250 kilometer in de praktijk.

Liefhebbers van kampeerbusjes van Volkswagen kunnen zich verheugen op een volledig elektrisch aangedreven camper op basis van de retro ID. Buzz, schrijft de redactie van AutoWeek. Deze versie is aangekondigd tijdens de onthulling van het nieuwe elektrische retrobusje, begin maart van dit jaar. Goedkoop zal de ID. Buzz met kampeerinrichting niet worden: momenteel biedt Volkswagen de personenvariant van de ID. Buzz aan voor een basisprijs van 69.990 euro.

Maak kennis met de Volkswagen ID Buzz

Beeld uit video: Maak kennis met de Volkswagen ID Buzz7:18
Afspelen knop

Maak kennis met de Volkswagen ID Buzz

  • Independer zorgverlener
    Welke reisverzekering past het beste bij jou?

Duurzaam met dubbele betekenis

Bij caravans krijgt de term 'duurzaamheid' meer een dubbele betekenis. "Door de bank genomen gaat een caravan een heel lange tijd mee", zegt Peter Hagenus van Kip Caravans. "Er zijn nog heel veel Kip-caravans in gebruik van 25 jaar of ouder. Alleen daardoor kun je onze caravans al duurzaam noemen. Maar we kijken tegenwoordig ook naar de materialen die we in onze producten toepassen, zoals de vulling van de kussens of de bekleding van de wanden. Hiervoor passen wij gerecyclede materialen en natuurlijke wol toe."

Ook het productieproces heeft Kip Caravans 'vergroend'. "Alleen al door duurzaam afvalmanagement bespaart Kip Caravans op jaarbasis zo'n 310 ton aan CO2", laat Hagenus zien aan de hand van een certificaat dat door SITA Nederland is uitgegeven. "Bovendien werken we zoveel mogelijk samen met Nederlandse toeleveranciers, zoals De Waard voor het tentdoek en Victron Energy voor alle energiesystemen. Hierdoor houden we de logistieke lijnen kort en de uitstoot van CO2 beperkt."

  • Onderdelentekorten zorgen voor opschudding in camperland
    Zie ookOnderdelentekorten zorgen voor opschudding in camperland

Tweede leven voor de caravan

Camperfixx en Kip Caravans lopen in de camper- en caravanwereld voor de troepen uit op het gebied van duurzaamheid, maar inmiddels tonen grote merken ook steeds meer hun 'groene' kant. Zo wordt in de caravan C'Joy van het merk Dethleffs vanaf het nieuwe modeljaar bijvoorbeeld bekleding toegepast die is gemaakt van gerecyclede petflessen. Hetzelfde materiaal past Dometic Outdoor toe in de nieuwe opblaasbare Redu-ecotenten.

Toch komt er ooit een moment om afscheid te nemen van de oudgediende caravan. Maar dat wil nog niet zeggen dat het mobiele vakantiehuis afgedankt hoeft te worden. Bij Glaravans in Hengelo krijgen oude versleten caravans een tweede leven.

Voorzien van nieuwe techniek worden de caravans van Glaravans geheel naar de wens van de nieuwe gebruiker ingericht met duurzame en circulaire materialen. Na renovatie, waarbij tot zo'n 60 procent van alle oude onderdelen in de caravan wordt hergebruikt, kan de oude caravan er weer zo'n dertig tot veertig jaar tegenaan.

Glaravans geeft oude caravans een tweede leven.
Foto: Glaravans
Beeld: Dethleffs
Reacties op dit nieuwsbericht56 reacties
Delen via WhatsAppDelen via WhatsAppWhatsAppDelen via FacebookDelen via FacebookFacebookDelen via TwitterDelen via TwitterTwitterDelen via LinkedInDelen via LinkedInLinkedInDelen via E-mailDelen via E-mailE-mail

Lees meer over:

DuurzaamheidVakanties


Aanbevolen artikelen


NUjij-reacties

Reacties op dit nieuwsbericht56 reacties

Net binnen

  • 16:18
    VideoRobotonderzeeër filmt zeldzame Dombo-octopus
  • 16:00
    Russell Brand werd in 2014 al door politie ondervraagd over aanranding
  • 15:59
    WeekweerberichtNog een weekje nazomer, maar wel mét paraplu
  • 15:17
    Goed nieuws voor Bayern en Koeman: blessure De Ligt valt mee

Meer Economie

  • Tsjechische miljardair verkoopt miljoenenbelang in nieuwsmediagroep Le Monde
    Tsjechische miljardair verkoopt miljoenenbelang in nieuwsmediagroep Le Monde
  • We willen af van fossiele subsidies, maar hoe snel kan dat?
    We willen af van fossiele subsidies, maar hoe snel kan dat?
  • Vakantiewerk bijbaan horeca terras
    NU+Minimumloon gaat iets omhoog, kan het verder richting 16 euro?
  • Duitse woningbouwsector wil 50 miljard om uit de problemen te komen
    Duitse woningbouwsector wil 50 miljard om uit de problemen te komen
  • Nederland is de koning van de benzineprijzen
    NU+Nederland is de koning van de benzineprijzen
Meer Economie

Meest gelezen

  • 1
    Superieure Verstappen wint in Japan en bezorgt Red Bull constructeurstitel
  • 2
    OverzichtGeneraals Rusland mogelijk zwaargewond | Doorbraak lijkt geforceerd
  • 3
    Schaatsster Jutta Leerdam maakt bij Milan Fashion Week debuut op catwalk
  • 4
    Einde A12-demonstraties nog niet in zicht: 'Doel is niet om aardig te zijn'
  • 5
    Capsule met ruimtegruis landt weer op aarde na reis van 2,3 miljard kilometer


Nieuwsvideo's

  • Robotonderzeeër filmt zeldzame Dombo-octopus
    Robotonderzeeër filmt zeldzame Dombo-octopus
  • Samenvatting: Verstappen wint GP van Japan en sleept constructeurstitel binnen
    Samenvatting: Verstappen wint GP van Japan en sleept constructeurstitel binnen
  • Schaam jij je vaak? Dit zijn drie technieken om daarmee om te gaan
    Schaam jij je vaak? Dit zijn drie technieken om daarmee om te gaan
  • Hoe de NASA met jouw hulp ufo's wil zoeken
    Hoe de NASA met jouw hulp ufo's wil zoeken

  • Voorpagina
  • Economie
  • Sport
  • Media en cultuur
  • Overig
  • Voorpagina
    • Net binnen
    • Meest gelezen
    • Oorlog Oekraïne
    • Binnenland
    • Buitenland
    • Algemeen
    • Politiek
    • Uit andere media
    • Video
    • Podcast
    • Weer
  • Economie
    • Klimaat
    • Tech
    • Wonen
    • Geld
    • Werk
    • Auto
    • Aandelen
  • Sport
    • Voetbal
    • Formule 1
    • Scorebord
    • Sportspellen
  • Media en cultuur
    • Films en series
    • Muziek
    • Boek en cultuur
    • Media
    • Achterklap
    • Koningshuis
    • TV gids
  • Overig
    • Dagelijks leven
    • Het Woord
    • Kind en Gezin
    • Dieren
    • Eten en drinken
    • Gezondheid
    • NUcheckt
    • Opmerkelijk
    • Wetenschap
    • Contact met de redactie
    • Colofon
    • Nieuwsbrieven
    • Over NU.nl
    • Copyright
    • Disclaimer
    • Privacy en cookiebeleid
    • Klachten / Feedback
    • Toegankelijkheid
    • Adverteren
    • Apps
    • Werken bij NU.nl
    • Verzekeringvergelijker
    • Privacy instellingen
  • Contact met de redactie
  • Colofon
  • Nieuwsbrieven
  • Over NU.nl
  • Copyright
  • Disclaimer
  • Privacy en cookiebeleid
  • Klachten / Feedback
  • Toegankelijkheid
  • Adverteren
  • Apps
  • Werken bij NU.nl
  • Verzekeringvergelijker
  • Privacy instellingen

Volg ons op:

©2023 DPG Media B.V. – alle rechten voorbehouden