Uit de jaarlijkse test van zomerbanden, uitgevoerd door AutoWeek, kwamen indrukwekkende winnaars naar voren, maar ook een paar uitglijders. Het testteam onderzocht uitvoerig vijftig banden in de populaire maat 215/55 R17.

Automobilisten schaffen doorgaans om de vier tot zes jaar nieuwe banden aan. De jaarlijkse bandentest van AutoWeek kan ze helpen bij hun keuze. ''We geven elke band een eerlijke kans, maar onder banden met fantasierijke namen - van Aplus tot Zeetex - zitten altijd zwarte schapen. Fabrikanten proberen op de lucratieve bandenmarkt een voet aan de grond te krijgen met goedkope, maar inferieure banden'', aldus het testteam.

Allereerst werd de remweg op nat en droog wegdek gemeten. Alleen de best remmende banden gingen door naar de volgende testronde. Daarbij zitten ook goedkopere banden van Goodride en Nexen en enkele B-merken, zoals Laufenn en Kleber. Bij de uitvallers in dit testonderdeel waren echter ook banden van bekende merken als Uniroyal, Firestone en Semperit.

Ook bij het rijden in een flinke regenbui moesten de banden zich bewijzen. Hier loert het gevaar van aquaplaning, waarbij de banden het contact met het wegdek verliezen en de auto zo goed als onbestuurbaar wordt. Tijdens deze test bleek dat de banden van Falken, Dunlop en Maxxis het water onder het loopvlak het best absorberen. Merken als Continental en Toyo lieten steken vallen.

Uiteraard zegt het remgedrag ook veel over de kwaliteiten van een band: bij een noodstop telt immers elke centimeter. Bridgestone, Hankook en Falken presteerden op dit punt het best: zij hebben de kortste remweg. Continental EcoContact 6 komt slecht voor de dag: die heeft 51,1 meter remweg nodig om tot stilstand te komen, terwijl winnaar Bridgestone daar slechts 43,0 meter voor nodig heeft.

Wat zijn de gebruikskosten van de banden?

Bij de test is ook gekeken naar de kosten in het gebruik. Zo helpt een lage rolweerstand brandstof te besparen, maar het daardoor ontstane profiel blijkt vaak weer juist moeilijk te combineren met goede grip op nat wegdek. De Continental EcoContact 6, die eerder door de mand viel bij het remmen, blijkt juist een van de beste, als het gaat om lage rolweerstand. De banden van Falken, Goodride en Dunlop doen het op dit punt slechter.

Aan de hand van testbankwaarden is voor elke band ook de te verwachten levensduur berekend. De Goodyear EfficientGrip Performance 2 domineert het veld met een ruime marge, terwijl Nokian in de achterhoede eindigt met slechts de helft van het aantal kilometers dat hij (waarschijnlijk) mee zal gaan.

De band die uiteindelijk op alle onderdelen gemiddeld het best scoort is de Goodyear EfficientGrip Performance 2. ''Een premium band met overtuigende rijeigenschappen, korte remafstanden en uitstekende cijfers op het onderdeel kosten, te verwachten lange levensduur en lage rolweerstand'', aldus het testrapport. Op de tweede en derde plaats eindigen respectievelijk de Hankook Ventus Prime 4 en Michelin Primacy 4.

De 21 best scorende banden van de test vind je in dit overzicht van AutoWeek.

Extra tips voor de koper

Tot slot heeft de redactie van AutoWeek nog drie tips voor de kopers:

1 Voorkom dat je een kat in de zak koopt en laat je goed informeren, bijvoorbeeld door een onafhankelijke bandentest, uitgevoerd door deskundigen, zoals de test in dit artikel.

2 Vergelijk aanbiedingen in webshops en bij gespecialiseerde bandenwinkels: vraag de prijzen op inclusief montage, balanceren en de inname van de oude banden.

3 Wacht niet te lang met bestellen. De testwinnaars worden vaak duurder naarmate de vraag toeneemt en er is zelfs een risico dat ze op een gegeven moment zijn uitverkocht. Beperk je keus echter niet alleen tot de top 3, ook de andere banden die met 'goed' zijn beoordeeld bieden maximale veiligheid voor zomerse ritten.