Ga naar de inhoud Logo NU.nl
  • Voorpagina
  • Net binnen
  • Populair
  • Algemeen
  • Economie
  • Sport
  • Media en Cultuur
  • Achterklap
  • Shop
  • Voorpagina
    • Net binnen
    • Meest gelezen
    • Oorlog Oekraïne
    • Binnenland
    • Buitenland
    • Algemeen
    • Politiek
    • Uit andere media
    • Video
    • Podcast
    • Weer
  • Economie
    • Klimaat
    • Tech
    • Wonen
    • Geld
    • Werk
    • Auto
    • Aandelen
  • Sport
    • Voetbal
    • Formule 1
    • Scorebord
    • Sportspellen
  • Media en cultuur
    • Films en series
    • Muziek
    • Boek en cultuur
    • Media
    • Achterklap
    • Koningshuis
    • TV gids
  • Overig
    • Dagelijks leven
    • Het Woord
    • Kind en Gezin
    • Dieren
    • Eten en drinken
    • Gezondheid
    • NUcheckt
    • Opmerkelijk
    • Wetenschap
    • Spellen
    • Over NU.nl
    • NUfolder
    • NUshop
    • Tickets
Dinsdag 26 september 2023 | Het laatste nieuws het eerst op NU.nl
Weer, veel bewolking 18° TV GidsLive voetbalwedstrijden 10 liveVerkeersinformatie 15 kmBeursinformatie 721.43
Autodealer

Online verkoop in de lift, maar rol van autodealers nog lang niet uitgespeeld

Door NU.nl

07 feb 2022 om 19:26 Update: 2 jaar geleden
Reacties op dit nieuwsbericht57 reacties
Delen via WhatsAppDelen via WhatsAppWhatsAppDelen via FacebookDelen via FacebookFacebookDelen via TwitterDelen via TwitterTwitterDelen via LinkedInDelen via LinkedInLinkedInDelen via E-mailDelen via E-mailE-mail
De ingrediënten voor de aanschaf van een nieuwe auto waren decennialang min of meer dezelfde: autofolders, showroom, praatje, proefrit, samenstellen en bestellen. Inmiddels kun je vanuit je luie stoel een nieuwe auto kopen. Aan enthousiasme voor de online aanschaf ontbreekt het bij de grote merken niet, maar uit een rondgang van NU.nl blijkt ook dat het proces nog in de kinderschoenen staat.

Aan de hand van vader en moeder naar de lokale autodealer om daar de modellen uit de folder te zien glimmen. Met een beetje mazzel mocht je nog achter het stuur ook. Zo zijn talloze autoliefhebbers geboren.

Het verkoopsucces van Tesla laat echter zien dat genoeg mensen zo'n autofolder, showroom en verkoper blijkbaar overbodig vinden. En goed voorbeeld doet goed volgen, want ook de gevestigde orde zet inmiddels de eerste stappen met de online verkoop van auto's.

Tesla heeft geen dealers in de traditionele zin van het woord. Hooguit kom je bij de aflevering Tesla-medewerkers tegen
Foto: Tesla

Nog niet iedereen actief met online verkoop

Volkswagen en Peugeot doen weliswaar aan online verkoop, maar dat geldt vooralsnog alleen voor de personenwagens die via een private leaseconstructie worden aangeschaft. In april wordt het bij Peugeot ook mogelijk om volledig online zakelijk een nieuwe Peugeot met financial lease te bestellen.

Bij Kia vieren ze deze maand het eenjarige bestaan van hun online platform waarmee klanten hun auto kunnen samenstellen en bestellen. De klant kan er ook voor kiezen om alleen het samenstellen online te doen, om de bestelling bij een dealer af te ronden.

Ook bij Volvo kan je geheel online je nieuwe auto aanschaffen. Dat kan door middel van directe aankoop of door het afsluiten van een zogeheten Care by Volvo-abonnement.

Bij Renault leveren de website en de socialemediakanalen vooralsnog vooral leads op, waarmee de dealers aan de slag gaan. Toyota houdt het op de ietwat cryptische boodschap dat het zijn klanten "via alle kanalen" wil bedienen.

Wordt zoiets als de autoboulevard in zijn voortbestaan bedreigd?
Foto: AutoWeek/Frank Jacobs
  • Bekijk alle actuele private lease deals
    Bekijk alle actuele private lease deals

'Online verkoop is geen doel op zich'

Ondanks hun enthousiasme laten onder andere Kia en Volkswagen er geen misverstand over bestaan: de rol van de dealer is nog lang niet uitgespeeld.

"We zijn sterk van mening dat online verkoop van auto's nu en in de nabije toekomst niet direct vanzelfsprekend wordt geacht", aldus pr-manager Laurens van Bergeijk van Kia. "Ons systeem heeft de mogelijkheid om auto's via onze Kia-dealers direct online te verkopen, maar het is aan de klant zelf in hoeverre hiervan gebruik wordt gemaakt.

"De overgrote meerderheid van onze klanten vindt het nog steeds prettig om de aankoop bij de dealer te doen", zegt Luuk Hoogezand, pr-manager van Volkswagen bij importeur Pon. "Klanten switchen continu tussen on- en offline bij de zoektocht naar een nieuwe auto."

"Online is geen doel op zich, het is een middel. Dus het online aanbieden van Volvo's creëert de mogelijkheid voor klanten om overal en altijd te bestellen en snel te kunnen rijden", vult Auke van Andel van Volvo aan.

Rijimpressie Volvo C40

Beeld uit video: Rijimpressie Volvo C407:50
Afspelen knop

Rijimpressie Volvo C40

'Private lease meest geschikt voor online'

Naar de verkoopaantallen die de merken online realiseren, blijft het gissen. Alleen Volvo licht een tipje van de sluier op door te stellen dat inmiddels een op de tien nieuwe auto's online gekocht wordt. Aangezien het merk in 2021 goed was voor een totale verkoop van zestienduizend exemplaren in Nederland, laat het zich raden hoeveel daarvan dus online aangeschaft zijn.

"Van alle verkopen regelt een klein deel van onze klanten het gehele proces van de aanschaf online", zeggen ze bij Volkswagen. Ook bij Kia lees je tussen de regels door dat er online nog niet bijster veel verkocht wordt. Van Bergeijk noemt Kia's verkoopplatform dan ook "een investering in de toekomst".

"We kijken continu naar de behoeften van onze klanten en blijven daarop acteren. Private lease lijkt het meest geschikte product voor online verkoop, aangezien dit het minst ingewikkeld is voor een klant."

Dat zien ze ook bij Peugeot, waar zoals gezegd alleen private leaseconstructies online worden aangeboden. "We zien dat nu al 20 procent van de private leaseklanten daadwerkelijk het volledige proces online aflegt", laat pr-manager Ellis Blase weten.

Beeld: ANP
Reacties op dit nieuwsbericht57 reacties
Delen via WhatsAppDelen via WhatsAppWhatsAppDelen via FacebookDelen via FacebookFacebookDelen via TwitterDelen via TwitterTwitterDelen via LinkedInDelen via LinkedInLinkedInDelen via E-mailDelen via E-mailE-mail

Lees meer over:

ToyotaVolkswagenVolvoRenaultKiaPeugeotTeslaAuto's


Aanbevolen artikelen


NUjij-reacties

Reacties op dit nieuwsbericht57 reacties

Net binnen

  • 20:51
    In 100 woordenWaarom je dit jaar vaker het noorderlicht kunt zien
  • 20:46
    Te veel chemische stoffen in gebied rond door brand getroffen afvalverwerker
  • 20:07
    Dramatisch debuut kost Weimar plek in Oranjeselectie: 'Beste voor het elftal'
  • 19:51
    Honkballers met monsterzege op Kroatië naar kwartfinales van EK

Meer Economie

  • abn amro
    ABN AMRO verhoogt spaarrente volgende maand naar 1,5 procent
  • Vacansoleil
    Vacansoleil kan schulden niet meer dragen en vraagt uitstel van betaling aan
  • Waarom wetenschappers 1 miljard overhebben voor 250 gram ruimtestof
    NU+Waarom wetenschappers 1 miljard overhebben voor 250 gram ruimtestof
  • Thuiswerken blijft mogelijk, maar wordt niet wettelijk vastgelegd
    Thuiswerken blijft mogelijk, maar wordt niet wettelijk vastgelegd
  • Italië verbouwt steeds meer mango's en bananen vanwege hetere zomers
    Italië verbouwt steeds meer mango's en bananen vanwege hetere zomers
Meer Economie

Meest gelezen

  • 1
    Na Philip Freriks vertrekt ook Maarten van Rossem in 2025 bij De slimste mens
  • 2
    Feyenoord baalt dat Klassieker uitgespeeld wordt: 'Enige juiste is 0-3-eindstand'
  • 3
    NU+Hoe een onervaren dj een wereldhit scoort met een lied voor huisfeestjes
  • 4
    Tweevoudig wereldkampioen Dafne Schippers (31) zet punt achter atletiekcarrière
  • 5
    OverzichtAbrams-tanks in Oekraïne, martelingen 'op grote schaal' door Russen


Nieuwsvideo's

  • Vrachtwagen in de kreukels na val van viaduct A4
    Vrachtwagen in de kreukels na val van viaduct A4
  • Skydiver vliegt met 200 km per uur langs kasteel Neuschwanstein
    Skydiver vliegt met 200 km per uur langs kasteel Neuschwanstein
  • Russische bloggers in paniek: wat speelt er aan het front bij Verbove?
    Russische bloggers in paniek: wat speelt er aan het front bij Verbove?
  • Hulpdiensten massaal aanwezig na botsing lijnbus en taxi Friesland
    Hulpdiensten massaal aanwezig na botsing lijnbus en taxi Friesland

  • Voorpagina
  • Economie
  • Sport
  • Media en cultuur
  • Overig
  • Voorpagina
    • Net binnen
    • Meest gelezen
    • Oorlog Oekraïne
    • Binnenland
    • Buitenland
    • Algemeen
    • Politiek
    • Uit andere media
    • Video
    • Podcast
    • Weer
  • Economie
    • Klimaat
    • Tech
    • Wonen
    • Geld
    • Werk
    • Auto
    • Aandelen
  • Sport
    • Voetbal
    • Formule 1
    • Scorebord
    • Sportspellen
  • Media en cultuur
    • Films en series
    • Muziek
    • Boek en cultuur
    • Media
    • Achterklap
    • Koningshuis
    • TV gids
  • Overig
    • Dagelijks leven
    • Het Woord
    • Kind en Gezin
    • Dieren
    • Eten en drinken
    • Gezondheid
    • NUcheckt
    • Opmerkelijk
    • Wetenschap
    • Contact met de redactie
    • Colofon
    • Nieuwsbrieven
    • Over NU.nl
    • Copyright
    • Disclaimer
    • Privacy en cookiebeleid
    • Klachten / Feedback
    • Toegankelijkheid
    • Adverteren
    • Apps
    • Werken bij NU.nl
    • Verzekeringvergelijker
    • Privacy instellingen
  • Contact met de redactie
  • Colofon
  • Nieuwsbrieven
  • Over NU.nl
  • Copyright
  • Disclaimer
  • Privacy en cookiebeleid
  • Klachten / Feedback
  • Toegankelijkheid
  • Adverteren
  • Apps
  • Werken bij NU.nl
  • Verzekeringvergelijker
  • Privacy instellingen

Volg ons op:

©2023 DPG Media B.V. – alle rechten voorbehouden