Autofabrikanten hebben soms grote moeite om een originele naam voor een nieuw model te verzinnen. Regelmatig wordt dan ook een nieuwe auto geïntroduceerd met een bekende naam uit het verleden, en soms ook nog eens van een ander merk. AutoWeek dook de geschiedenisboeken in voor enkele voorbeelden van deze creatieve armoede.

Onlangs gebeurde het weer, bij de BMW Concept XM (een studiemodel) en de Lexus RZ. Dat zijn modelnamen die vroeger al eens door respectievelijk Citroën en Alfa Romeo zijn gebruikt. Bij de BMW Concept XM was het laatst glashelder: BMW moest met Citroën om de tafel om ervoor te zorgen dat de modelnaam gebruikt mocht worden. Niet dat je overigens ooit de enorme SUV, die de Concept XM is, zou verwarren met de statige Citroën.

Lexus past ongeveer hetzelfde trucje toe bij de RZ, een puur elektrische SUV die in geen velden of wegen lijkt op de Alfa Romeo RZ, de hoekige door Zagato ontworpen sportwagen. Dus is er geen ruzie ontstaan.

Het verzinnen van een leuke, pakkende modelnaam kan blijkbaar een hele opgave zijn voor een fabrikant. Simpele letter- of nummerreeksen zijn daarom eerder regel dan uitzondering. En is er geen overleg geweest over het gebruik van een reeds bestaande naam, dan draait het niet zelden uit op een rechtszaak of wordt de modelnaam kort voor het debuut alsnog gewijzigd.

Ford Sierra / GMC Sierra

Ford Sierra.

Ford Sierra.
Ford Sierra.
Foto: Ford

GMC Sierra.

GMC Sierra.
GMC Sierra.

Beide modellen stammen uit de jaren tachtig, maar daar houdt de vergelijking ook wel op. Waar de GMC Sierra een pick-up is die zijn basis deelt met de Chevrolet Silverado, was de Ford Sierra een middenklasser die leverbaar was in meerdere carrosserievormen. Het contrast kan haast niet groter zijn. De Ford Sierra kwam in 1982 op de markt als opvolger van de Taunus en Cortina en hield het vol tot 1993. De GMC Sierra zag daarentegen in 1988 het levenslicht en houdt het tot op de dag van vandaag vol. Er is wel een oceaan die beide auto's scheidt: de Ford Sierra werd vooral in Europa een hit, terwijl het succes van de GMC Sierra vooral bij Amerikanen in trek was.


Lexus LS / Lincoln LS

Lexus LS.

Lexus LS.
Lexus LS.
Foto: Autoweek

Lincoln LS.

Lincoln LS.
Lincoln LS.

Allebei een sedan, maar toch heel verschillend. Waar de Lexus LS het vlaggenschip van de Japanners is, gaat het bij de Lincoln LS juist om een middenklasser. Wel hebben ze allebei achterwielaandrijving en ruim bemeten motoren. De Lincoln LS was een relatief kort leven beschoren, aangezien het model slechts van 1999 tot 2006 in productie is geweest. Lexus voert de modelnaam LS al sinds 1989 en de toplimousine is inmiddels alweer vijf generaties verder.

Ferrari Monza / Opel Monza / Chevrolet Monza

Ferrari Monza

Ferrari Monza
Ferrari Monza
Foto: Ferrari

Chevrolet Monza.

Chevrolet Monza.
Chevrolet Monza.
Foto: Chevrolet

De naam Monza zullen de meeste autoliefhebbers associëren met een circuit: de 'Temple of Speed' in Italië. Daarom is een Ferrari met de naam Monza een klinkende combinatie. Bij het merk met het steigerende paard kwam de naam voor het eerst voorbij op de 750 Monza in 1954 en later de 860 Monza in 1956. Niet heel lang geleden bracht Ferrari de naam terug met de Monza SP (1 en 2): een buitenissige supercar zonder voorruit. Waar de Ferrari's nu stuk voor stuk kapitalen waard zijn, gaat die vlieger niet op voor de van 1974 tot 1980 gebouwde Chevrolet Monza, een auto die juist meer aan de onderkant van het aanbod stond. Naast deze twee Monza's was er natuurlijk ook nog een andere Monza: de Opel Monza, een coupé die van 1978 tot 1986 in productie was en ook in Nederland enige tijd geliefd was.

Maserati Sebring / Chrysler Sebring

Maserati Sebring.

Maserati Sebring.
Maserati Sebring.
Foto: Maserati

Chrysler Sebring.

Chrysler Sebring.
Chrysler Sebring.
Foto: Chrysler

Deze overeenkomst in naam lijkt wel een beetje op die van de Monza's. De Maserati Sebring was een elegante 2+2 coupé, die alle kenmerken van een Italiaanse GT had. Het model werd gebouwd van 1962 tot 1969 en in die tijd zijn er slechts 593 exemplaren van gemaakt. De Chrysler Sebring kwam pas veel later op de markt, maar bleef langer voortbestaan. De middenklasser zag het levenslicht in 1994 en ging in 2010 na drie generaties ter ziele. Ook hier geldt dat het contrast tussen de Maserati en de Chrysler bijna niet groter kan zijn.

Kijk voor meer voorbeelden op deze pagina van AutoWeek.